پرتو بلاگ
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور تشریح كرد

نحوه گزینش دانشجو و ورود به دانشگاه ها از سال ۱۴۰۲

نحوه گزینش دانشجو و ورود به دانشگاه ها از سال ۱۴۰۲

پرتوبلاگ: سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال 1402 از طرف ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباب مصوبه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از آخر دوره متوسطه) در ۱۴۰۲، اطلاعیه ای منتشر نمود که در متن این بیانیه آمده است: "جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری(مدظله)، در زمینه های مختلف علم و فناوری شامل فناوری اطلاعات، نانو، زیستی، دفاعی، هسته ای هوافضا، نفت و گاز، سلول های بنیادین و همین طور حوزه های گسترده و وسیع آموزش عالی و آموزش و پرورش پیشرفت های شایان توجهی داشته است. این پیشرفت ها حاصل پیوند نهاد علم با جامعه و صنعت و حل مسائل کشور با اتکاء به کاربرد علم و توسعه فناوری است. نقش دانشگاه در تقویت و ارتقاء ارکان، اجزاء و ابزارهای اقتصاد دانش بنیان بعنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی (که از ضروریات پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب است)، نقشی بی بدیل است که ضامن استمرار این جریان فکری و تقویت بن مایه های آنست. یکی از گلوگاه های ورود به عرصه علم، دانش و دانشگاه، آزمون­ های سراسری است که از آن با نام کنکور یاد می ­شود.
اولین تجربه ­ها در برگزاری کنکور به سالهای ۱۳۱۷ تا ۱۳۳۷ بوسیله برگزاری مجزای آزمون های ورودی توسط دانشکده های وقت کشور برمی­ گردد. با افزایش تعداد داوطلبان، نخستین بار در سال ۱۳۴۱ ورود به دانشگاه ها بوسیله یک آزمون نیمه متمرکز شکل گرفت. بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان مرجع تعیین و تصویب سیاست ها و برنامه های کلان حوزه فرهنگ و علم در کشور، از سال ۱۳۶۳ با مصوبه ای درباب طرح سهمیه بندی ایثارگران و سطح ­بندی مناطق به موضوعات مختلف مربوط به سنجش و پذیرش ورود کرد و در ادامه و در سال­های بعد تا به امروز سیاست های مختلفی ناظر بر ضوابط گزینش دانشجو را به تصویب رسانده و مصوبات دیگری همچون تشکیل کمیته مطالعه و برنامه­ریزی آزمون ورودی دانشگاه ها، پاره ای از ضوابط جدید آزمون سراسری دانشگاه ها، دو مرحله ای شدن کنکور و موارد مشابه دیگر نیز داشته است.
نقش دانشگاه در تقویت و ارتقاء ارکان، اجزاء و ابزارهای اقتصاد دانش بنیان بعنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی (که از ضروریات پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب است)، نقشی بی بدیل است
در پی تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور و ضرورت ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو بعنوان یکی از اقدامات مهم مندرج در این نقشه، بلافاصله کار کارشناسی گسترده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شروع شد. استفاده از نتایج مطالعات انجام شده پیشین در کشور، گردآوری نظرات آحاد مختلف ذی­نفعان، خصوصاً معلمان آموزش وپرورش، مدیران مدارس، اندیشکده ها و پژوهشکده ها، کارشناسان مستقل، اساتید و روسای دانشگاه ها و حتی گروه های مستقل دانشجویی و دانشگاهی، برگزاری بیش از جلسات گوناگون کارشناسی، برگزاری جلسات گوناگون کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری، برگزاری جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور روسا و نمایندگان دستگاه های اجرائی ذی ربط و برگزاری جلسات مختلف با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، از پشتوانه ها و عقبه های این مساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. حالا قسمتی از «سیاست­ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از آخر دوره متوسطه)» در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شده است که برای تنویر افکار عمومی، توضیحاتی تکمیلی درباب تعدادی از این مواد ارائه می شود:
در این طرح بمنظور کاهش اضطراب و لطمه های روانی دانش آموزان و خانواده ایشان و همین طور کاهش آثار منفی سنجش تست محور بر نظام تعلیم و تربیت، جداسازی نظام سنجش استعدادها از نظام پذیرش دانشجو مبنای عمل قرار گرفته است.
۱ - هم اکنون نادیده گرفته شدن خیلی از جنبه ها نظیر سطوح یادگیری در مدارس (اعم از به یاد سپردن، فهمیدن و به کارگیری مطالب)، بی انگیزگی معلمان و دبیران نسبت به آموزش اصولی دانش آموزان، بی انگیزگی دانش آموزان نسبت به آموزش های رسمی و گرایش به کلاس های کنکور، اضطراب و نگرانی های فراگیر، تحمیل هزینه های چشم گیر به اقتصاد خانواده جهت شرکت فرزندان در کلاس های کنکور، ایجاد نگرانی های فراوان در میان خانواده ها برای قبولی فرزندان شان در کنکور از سال ها پیش از برگزاری کنکور، ناتوانی بیش از پیش خانواده ها در تامین هزینه های شرکت فرزندان در رقابت های پر هزینه کنکور و رشد فزاینده بی عدالتی اجتماعی و طبقاتی ناشی از آن همچون با اهمیت ترین مشکلاتی است که با برگزاری کنکور به شیوه فعلی، گریبان جامعه، داوطلبان و خانواده های ایشان را گرفته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی از باب عمل به وظیفه قانونی و ماموریت های فرهنگی و علمی خود، به این مساله پرداخته و برای رفع آنها چاره­اندیشی کرده است.
۲- در این طرح سعی شده است ضمن حفظ و تقویت مزیت های کنکور موجود نظیر یکپارچگی سؤالات (که ضامن رقابت عادلانه میان داوطلبان است)، کمترین امکان تخلف و تقلب سازمان دهی شده در جلسه آزمون، تصحیح یکنواخت و غیر سلیقه ای پاسخ ها، محدودیت بازه زمانی برگزاری و اجرای آسان آن، نسبت به اصلاح ایرادات پروسه موجود اقدام گردد که این امر گامی رو به جلو و اقدامی مؤثر در ساماندهی سیاست های سنجش و پذیرش است.
۳- در این طرح بمنظور کاهش اضطراب و لطمه های روانی دانش آموزان و خانواده­ های ایشان و همین طور کاهش آثار منفی سنجش تست محور بر نظام تعلیم و تربیت، جداسازی نظام سنجش استعدادها از نظام پذیرش دانشجو مبنای عمل قرار گرفته است. به این معنا که در اولین مرحله میزان دانش و ظرفیت تحصیلی داوطلب برمبنای سوابق تحصیلی (معدل سال آخر متوسطه) و آزمون اختصاصی (بصورت سراسری) مورد سنجش قرار گرفته و کارنامه صادر و در اختیار داوطلب قرار می گیرد. سپس باتوجه به ظرفیت های گسترش یافته در نظام آموزش عالی و نیز ماهیت رشته شهرهای موجود (اعم از رشته شهرهای پر متقاضی)، پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور در قالب نظمی نوین و منطقی و به شکل توزیع شده صورت خواهد گرفت. در این بخش انتخاب و پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور بسته به ظرفیت و نوع رشته و دانشگاه مورد نظر با لحاظ نمودن مجموعه ای از ملاک ها شامل سوابق تحصیلی، نتیجه آزمون اختصاصی(صرفا برای رشته شهرهای پر متقاضی) و میزان رقابت موجود برای رشته شهر انتخابی و نه فقط نتیجه یک نوبت آزمون سراسری صورت خواهد گرفت. این رویکرد در بخش های مختلف این بسته سیاستی به وضوح قابل مشاهده می باشد. همین طور بمنظور توجه به تمام ساحت های تربیتی وزن سابقه تحصیلی در پروسه سنجش (و متعاقبا پذیرش) بیشتر شده است. درباب سایر لطمه ها نیز راهکارهای دقیق و متنوعی در این بسته سیاستی پیش بینی شده است که حاصل نظرات کارشناسان، خبرگان و ذینفعان مختلف این حوزه است.
نکته مهم درباب سابقه تحصیلی این است که این نمره، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است و عناوین و ضرایب دروس آن در هر یک از گروه های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می شود.
تعدادی از جزئیاتی که در این بسته سیاستی مورد توجه قرار گرفته است، به شرح زیر است:

سابقه تحصیلی و نحوه محاسبه آن
سابقه تحصیلی معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی است که در نظام آموزشی ۶-۳-۳ شامل سال آخر دوره دوم متوسطه و در نظام آموزشی گذشته، شامل معدل دیپلم و یا معدل دوره پیش دانشگاهی می­باشد. نکته مهم درباب سابقه تحصیلی این است که این نمره، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است و عناوین و ضرایب دروس آن در هر یک از گروه های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می شود. از جانب دیگر، بمنظور آگاهی بموقع داوطلبان و تطبیق شرایط خود با این مصوبه و همین طور اعطای فرصت لازم به وزارت آموزش و پرورش به منظور تقویت و ارتقاء استانداردهای لازم در زمینه های تصحیح اوراق، پایایی تصحیح، امنیت آزمون نهایی و اعتبار آزمون ها، اعمال این شرط (سهم قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی از نمره کل) از سال ۱۴۰۲ شروع خواهد شد.

آزمون اختصاصی و نحوه محاسبه و اجرای آن
این آزمون از دروس تخصصی هر گروه آزمایشی و ۲ بار در سال (برای فراهم شدن فرصت مجدد) انجام می شود. باتوجه به استاندارد بودن این آزمون ها و همین طور باتوجه به تفکیک سنجش از پذیرش، نتیجه هر آزمون تا ۲ سال پس از برگزاری معتبر خواهد بود. این نوع از اجرا و اعتبار، در خیلی از آزمون های بین المللی معتبر متداول بوده و نتایج مناسبی نیز حاصل شده است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش نموده است با کاهش سهم کنکور و افزایش سهم تحصیلات رسمی آموزش و پرورش، ضمن از بین بردن فشارهای ناشی از فعالیت موسسات کمک آموزشی و تبلیغات ورود به این موسسات بصورت حضوری، مکتوب و مجازی، همین طور فراهم آوردن بستری یکسان جهت استفاده تمام اقشار از آموزش های رسمی به یک میزان، عدالت آموزشی را محقق ساخته و کمترین هزینه مادی و معنوی را بر خانواده های گرامی و داوطلبان عزیز تحمیل نماید.
مطالبی نظیر پایین بودن معدل سال آخر دوره دوم متوسطه، متفاوت بودن نظام آموزشی و سایر موارد که در سطح موضوعات اجرائی می باشد، با بکارگیری تجربیات و روال موجود سازمان سنجش آموزش کشور و شورای سنجش و پذیرش و همین طور تدوین بخشنامه لازم توسط وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.





منبع:

1400/04/12
22:24:55
5.0 / 5
221
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog