پرتو بلاگ
رئیس مركز ذخایر ژنتیكی و زیستی خبر داد؛

تصویب آئین نامه اجرایی شرایط دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیك

تصویب آئین نامه اجرایی شرایط دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیك

به گزارش پرتوبلاگ رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی از تصویب آئین نامه اجرایی شرایط دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیک اطلاع داد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر سید مجید تولیت رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اظهار داشت: بر مبنای ماده ۶ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی، دسترسی به منابع ژنتیکی و بهره برداری از آن تابع آئین نامه اجرائی شرایط دسترسی و نحوه بهره برداری ژنتیکی است.
وی افزود: ازاین رو مقرر شد توسط وزارت خانه های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.
به گفته وی، این آئین نامه اجرائی هم با رویکرد حفاظت از منابع ژنتیکی، تسهیل در امر پژوهش با اولویت پژوهشگران داخلی و رعایت حقوق عرفی جوامع محلی تنظیم شد.
وی اضافه کرد: در خلال جلسات مختلف همفکری و هم افزایی فیمابین دستگاههای مختلف ذیربط، تدوین این آئین نامه انجام شد.
وی اظهار داشت: همینطور در تداوم انجام اولویتهای راهبردی کشور به منظور کمک به ارتقای شاخص های امنیت سلامت، امنیت غذایی و امنیت اقتصادی، نقش فعال این مرکز در مرجعیت شناسایی و ثبت منابع زیستی و ژنتیکی مبحث ماده ۳۴ آئین نامه تبیین و مصوب شد.
تولیت تصریح کرد: بر مبنای ماده ۳۴ آئین نامه واردکنندگان ریزسازواره (میکروارگانیسم) و رده های سلولی لازم است بعد از ورود و پیش از استفاده بلافاصله نسبت به ثبت و ذخیره منبع ژنتیکی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اقدام نمایند.
وی افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موظف است اطلاعات ثبت شده مبحث این تبصره را در سامانه جامع درج کند.
وی با اشاره به اینکه واردات هرگونه ریزسازواره( میکروارگانیسم )برای مقاصد پژوهشی در حوزه سلامت انسانی منوط به تایید طرح نامه پژوهش در کمیته علمی صلاحیت دار و کارگروه اخلاق در پژوهش ذی صلاح و در سایر حوزه ها منوط به تایید طرحنامه پژوهش در کمیته علمی و ثبت در مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران است.
وی اظهار داشت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با داشتن چهار بانک زیستی میکروارگانیسمها، گیاهی، سلولهای انسانی و جانوری و مولکولی و بالغ بر ۲۷ کلکسیون ضمن دارا بودن استاندارهای لازم بین المللی جهت شناسایی، ثبت و نگهداری نمونه های زیستی؛ درحال توسعه و تکمیل زیرساختهای فیزیکی و تجهیزاتی خود جهت ایفای نقش ملی و مأموریت محوله است.
وی اظهار داشت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران آمادگی خویش را جهت ارائه هر گونه خدمت و تسهیل در روند ثبت نمونه های زیستی محققان و مراکز تحقیقاتی جهت حفاظت از ذخایر زیستی و پیشبرد اهداف تحقیقاتی کشور اعلام می کند.

1400/04/18
14:10:13
5.0 / 5
496
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog