پرتو بلاگ
رئیس سازمان سنجش آموزش كشور:

بالاخره نفهمیدیم كدام سؤال كنكور اشكال داشت

بالاخره نفهمیدیم كدام سؤال كنكور اشكال داشت

به دنبال اعتراض سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش پرورش به سختی سئوالات کنکور ۱۴۰۰ و این که برخی سؤالات آزمون سراسری در محتوای کتاب های درسی نبوده است، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تکیه بر این که دوستانی که ادعای مشکل دار بودن سؤالات کنکور را دارند صرفا در رسانه ها حرف های خویش را بیان می کنند، اظهار داشت: بالاخره نفهمیدیم کدام سؤال کنکور مشکل دارد و هشت روز است که منتظر عرضه مستندات هستیم.


دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب در مورد حواشی اخیر سؤالات آزمون سراسری ۱۴۰۰ اظهار نمود: من بالاخره نفهمیدم چند سؤال کنکور اشکال دارد؟ چونکه دوستانی که معتقد هستند سؤالات کنکور ایراد داشت فقط در رسانه صحبت می کنند. در واقع ما سه شنبه هفته گذشته از راه رسانه ها با خبر می شویم که سؤالات کنکور ایراد دارد و هم اکنون هشت روز است که منتظر هستیم به صورت مستند این ایرادات به ما اعلام گردد که هنوز خبری نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با سؤالات کنکور دو مطلب را مطرح می کنند اول این که خارج از کتاب است و دوم این که مغایر با اهداف آموزش است که باید بگویم اهداف آموزشی دو وزارت خانه علوم و بهداشت با آموزش و پرورش متفاوت می باشد. ما یک آزمون رقابتی برگزار می نماییم که شرایط متفاوتی دارد. ازاین رو طبیعی است که اهداف آموزشی ما متفاوت و آزمون هم دشوار باشد.
خدایی تصریح کرد: ما منتظر هستیم دوستان ما به صورت مستند اعلام کنند کدام یک از سؤالات کنکور مشکل دارد. در واقع این دوستان از حدود ۱۵۰۰ سؤال کنکور اعلام می کنند که ۱۰ سؤال خارج از کتاب است. بنابراین ما منتظر این می مانیم که این ۱۰ سؤال را مستند برای سازمان سنجش اعلام نمایند.
رئیس سازمان سنجش در ادامه اظهار داشت: ما در کنکور همانطور که عنوان کردیم مجموعه سه هزار سؤال طرح کردیم سیستم و ساز و کار طراحی سؤال به این شکل است چون سیستم این سؤالات رو انتخاب میکند قاعدتا امکان دارد دو یا سه سؤال پاسخ صحیحی نداشته باشد و یا این که پاسخ های مشترک داشته باشد که این هر ساله بوده و سال جاری هم اتفاق خواهد افتاد.
خدایی تصریح کرد: اما به صورت کلی سؤالات خارج از کتاب نداشتیم. با این وجود اگر این سؤالات به ما اعلام گردد و بگویند کدام سؤال در سرفصل نبوده ما حذف و به صورت مثبت به نفع داوطلب اعمال خواهیم کرد.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، این در شرایطی است که روز گذشته دکتر حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تشریح مشکلات سؤالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ و میزان سؤالات طراحی شده از بخش حذفیات کتب درسی و یا خارج از کتاب های درسی، با تاکید مجدد بر تشکیل کارگروهی مشترک برای رسیدگی به اعتراضات دانش آموزان بیان نمود: پیشنهادم این است که کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان پژوهش، صاحب نظران و سازمان سنجش تشکیل گردد و به صورت دقیق و علمی مشخص شود کتاب های درسی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ساخته شده و خانواده ها و دانش آموزان هم از ما انتظار دارند مدافع منافع یادگیری آنها باشیم، ما قبلاً حذفیات را به سازمان سنجش اعلام نموده بودیم اگر این طور نبود سازمان سنجش می توانست بگوید که حذفیات را به آنها اعلام نکرده بودیم یا دیر اعلام کردیم؛ انتظار نداشتیم این موارد مورد بی اعتنایی قرار بگیرد.
وی در مورد این که با عنایت به اتمام کنکور انتظارتان از سازمان سنجش چیست و آیا آنها می توانند در پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ تغییراتی ایجاد کنند؟ اضافه کرد: انتظار داریم تدبیری بیندیشند. مساله دار بودن این سؤالات را سازمانی بیان می کند که کتابهای درسی را تالیف کرده است. وقتی سازمانی که خودش کتاب های درسی را تولید کرده به این نتیجه رسیده که بعضی از سؤالات خارج از اهداف کتاب و بعضی از سؤالات از بخش حذفیات اعلام شده طراحی شده؛ بر خودمان وظیفه می دانیم از منافع دانش آموزان دفاع نماییم. فکر می کنم کارگروه مشترک ما و سازمان سنجش و برخی از صاحب نظران موارد را بررسی نموده و با عنایت به قوانین موجود راهکارهایی عرضه دهند؛ آنچه مسلم است هیچگاه صلاح نمی دانم که این قضیه به سال آینده موکول گردد چون هم اکنون خانواده ها و دانش آموزان نگران هستند و هم اکنون باید به آنان پاسخ داد.



1400/04/23
11:20:34
5.0 / 5
543
تگهای خبر: پژوهش , سازمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog