پرتو بلاگ
رئیس دانشگاه تهران:

واکسیناسیون، آموزش حضوری را ضمانت نمی کند

واکسیناسیون، آموزش حضوری را ضمانت نمی کند

به گزارش پرتوبلاگ رئیس دانشگاه تهران از آغاز واکسیناسیون دانشجویان دکتری این دانشگاه از هفته جاری اطلاع داد و اظهار داشت: آموزش حضوری ما در دانشگاه تهران از مهر سال جاری با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی آغاز خواهد شد و به اعتقاد من دانشجویان کارشناسی تا آبان آموزش حضوری نخواهند داشت.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمد آبادی در نشست خبری که به منظور تشریح فعالیتهای دانشگاه تهران طی دو سال انتشار کرونا ویروس برگزار شد، با اشاره به اینکه دلتنگ حضور دانشجویان در دانشگاه هستیم، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۳ هزار نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه در خوابگاه ها مستقر هستند.
وی در ادامه از آغاز واکسیناسیون دانشجویان دکتری از هفته جاری اطلاع داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با گسترش واکسیناسیون شاهد حضور این دانشجویان در دانشگاه باشیم.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: منتظر هستیم واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی هم توسط وزارت بهداشت شروع شود. با اینکه انجام واکسیناسیون شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه را ضمانت نمی کند، اما در مورد آموزش حضوری دانشجویان با عنایت به شرایط جامعه تصمیم گیری خواهیم کرد.
نیلی، فرآیند واکسیناسیون دانشگاهیان را تابع شرایط و تأمین واکسن در کشور دانست و اظهار داشت: ما در باشگاه دانش آموزی دانشگاه، واکسیناسیون را آغاز کردیم و لاین های بیشتری را برای این مورد تأمین می نماییم تا واکسیناسیون کارمندان و اساتید به پایان برسد. همانطور که عنوان شد واکسیناسیون ابتدا با دانشجویان دکتری مستقر در خوابگاه از هفته جاری شروع می شود و دانشجویان شهرستانی در شهر خود واکسینه می شوند.
وی تصریح کرد: اگر واکسن مورد نیاز تامین گردد ما این امکان را داریم فعالیتهای خویش را عرصه واکسیناسیون گسترش بدهیم اما زمان واکسیناسیون بستگی به تأمین واکسن و اقدامات وزارت بهداشت دارد. همینطور هر نوع واکسنی که وزارت بهداشت در اختیار ما بگذارد استفاده خواهیم کرد، در ابن راستا تابحال واکسن سینوفارم و برکت را در اختیار ما قرار دادند و مانیز آنها را به دانشجویان عرضه کرده ایم، ازاین رو ما در این بخش تصمیم گیر نیستیم.
دکتر نیلی تصریح کرد: اولویت ما در دانشگاه تهران آغاز آموزش حضوری دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی است بمحض اتمام واکسیناسیون آماده پذیرش دانشجویان در خوابگاه ها هستیم، دوست داریم دانشجویان جدیدالورود هم دانشگاه را حتی به صورت سمبلیک تجربه کنند اما هنوز امکان این کار را نداریم.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: البته ستادی برای شروع سال تحصیلی در دانشگاه شکل گرفته و اگر بتوانیم به شکل نمادین برخی از دانشحویان جدیدالورود را به دانشگاه دعوت خواهیم کرد؛ ازاین رو متناسب با شرایط کشور میزبان دانشجویان خواهیم بود.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آموزش الکترونیک بخشی از آموزش این دانشگاه شده است، اظهار داشت: این که چه میزان از کلاس ها به شکل حضوری و چه تعداد عرضه دورس به شکل الکترونیکی باشد را منوط به بررسی نظر اساتید گذاشتیم. اما این که در مهر سال جاری بخشی از آموزش ما حضوری و بخشی هم به شکل الکترونیک باشد؛ قطعی است. ازاین رو اگر امکان آموزش حضوری فراهم گردد از مقاطع تحصیلات تکمیلی خواهد بود آموزش حضوری کارشناسی دیرتر از مهر و آبان خواهد بود.
رئیس دانشگاه تهران همینطور انتشار کرونا ویروس را یکی از مهم ترین چالش های دو سال گذشته دانشگاه ها همچون دانشگاه تهران دانست و اظهار داشت: باآنکه در واقع چالش بزرگی با انتشار کرونا در جامعه بوجود آمد اما در کنار آن فرصتی هم برای دانشگاه ها و مراکز علمی فراهم نمود تا ما بتوانیم برپایه آن، این چالش را به فرصت تبدیل نماییم و استفاده مطلوبی از شرایط داشته باشیم.
دکتر نیلی تاکید کرد: ما در این حوزه ابتدا تلاش کردیم تبعات منفی انتشار کرونا در دانشگاه را به حداقل برسانیم و نخستین نقشی که دانشگاه می تواند در این حوزه ایفا کند استفاده از دانش، علم و تخصص خود برای مبارزه با کرونا بود در نتیجه تلاش کردیم با تشکیل کارگروه هایی مشترک از حوزه های تخصصی مختلف خود به همراه دانشگاه های علوم پزشکی و سایر دانشگاه های کشور به مبحث درمان، تشخیص و واکسن ورود پیدا نماییم و اقداماتی را انجام بدهیم.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: البته من همواره این نقد را داشتم که ما در کشور به شکل متمرکزتر و هماهنگ تر می توانستیم از منظر علمی و تخصصی مبارزه با این ویروس را دنبال نماییم و حوزه هایی از دانشگاه ها کمتر مورد استفاده قرار گرفت در حالیکه می توانستیم اثرات منفی و جنبی این پدیده را کاهش دهیم چون که این ویروس فقط یک امر بهداشتی و درمانی نیست و یک مبحث اجتماعی و اقتصادی می باشد و همه ارکان جامعه را تحت تاثیر قرار داد و این ظرفیت ها در دانشگاه ها بود که از حوزه های دیگر هم به کمک کشور بیاید.
وی از تشکیل کارگروه های اقتصادی، اجتماعی و... در این دانشگاه برای مقابله با کروناویروس اطلاع داد و اظهار داشت: ما اقدامات خویش را در چارچوب خوشه های مشترکی که از راه دانشگاه های بزرگ تشکیل داده بودیم، انجام دادیم و نتایج آنرا به مسؤلان کشور منعکس کردیم.
دکتر نیلی تاکید کرد: در شرایط شروع کرونا ما باید به بحث های آموزش و پژوهش توجه ویژه ای می کردیم و خوشحالیم که در حوزه آموزش حدودا از لحاظ کیفیت و کمیت عقب افتادگی در دانشگاه نداریم باآنکه ارزیابی مباحث کیفی هنوز زود است اما با نظرخواهی از صحبت های دانشجویان خوشبختانه از لحاظ محتوای آموزشی، دانشگاه به صورت کامل پوشش داده شد و اگر در ماه های اول انتشار کرونا محدودیت هایی از نظر زیرساخت ها و امکانات بود امروز اساتید، دانشجویان و کارمندان ما کاملا به این حوزه مسلط هستند و همه برنامه های دانشگاه در زمان خود و با برنامه مشخص اجرایی شد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه همچنان بر ضعف آموزش حضوری بر یادگیری تاکید داریم، اظهار داشت: امیدواریم این فرصت فراهم گردد تا همه دانشجویان بتوانند در دانشگاه حضور پیدا کنند. باآنکه از همان آغاز تلاش کردیم برخی از دانشجویانی که می توانستند برپایه پروتکل در دانشگاه حضور پیدا کنند شرایط را برای حضور فراهم کردیم و همان گونه که عنوان شد برخی از دانشجویان در خوابگاه ها مستقر هستند و برنامه های خویش را دنبال نمودند و دانشجویانی هم از راه امکانات مجازی فعالیتهای پژوهشی و آموزشی خویش را پیگیری کردند و ما هر بار بعد از بروز هر موجی از کرونا تلاش کردیم تعداد بیشتری از دانشجویان را در خوابگاه ها پذیرش کردیم و هم اکنون واکسیناسیون اساتید و کارکنان در دانشگاه ها شروع شده است.
وی همینطور با اشاره به اینکه دانشگاه تهران عقب افتادگی در حوزه فعالیتهای پژوهشی خود نداشت، اظهار داشت: آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه تهران در دوره انتشار کرونا فعال بود و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانستند با رعایت پروتکل ها در این مراکز حضور پیدا کنند و در حوزه نوآوری و فناوری هم توانستیم از این فرصت برای ارتقای آن استفاده نماییم و برای تبدیل فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان و فناوری تلاشهای بسیاری انجام شد.
دکتر نیلی همینطور به فعالیتهای دانشگاه تهران در حوزه خوابگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: کیفیت خوابگاه های ما در سطح شهر مطلوب نبود به همین جهت به بازسازی و تعمیر این خوابگاه ها پرداختیم و بیشتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع از فضای خوابگاهی ما که اکثرا در سطح شهر هستند بازسازی و نوسازی شدند.
وی همینطور از افتتاح خوابگاهی با فضای ۳۳۰۰ مترمربعی اطلاع داد و اظهار داشت: این خوابگاه با ظرفیت ۱۷۰ تخت طی چند روز گذشته راه اندازی شد ودر چند روز آینده هم شاهد افتتاح خوابگاهی ۶۰۰۰ مترمربعی با ظرفیت ۲۹۵ تخت که بخشی از آن توسط اعتبارات دانشگاه تأمین شده است، افتتاح می گردد و در حوزه خوابگاه تا حدی که منابع دانشگاه اجازه می داد فعالیتهای خوبی صورت گرفته است.
دکتر نیلی تاکید کرد: در این دوره شیوع کروناویروس باوجود صدماتی که همه کشور از جنبه های مختلف متحمل شد، دانشگاه تلاش کرد وظایف خویش را در شئون مختلف انجام دهد و امیدواریم هر چه زودتر با تمهیداتی که به کار گرفته خواهد شد به روزهای عادی برگردیم.
رئیس دانشگاه تهران از اجرای برنامه دو وجهی این دانشگاه برای دانشجویان دوره کارشناسی اطلاع داد و اظهار داشت: برپایه این برنامه دانشجویان می توانند ۲۰ واحد از واحدهای خویش را از رشته های غیر از رشته خود انتخاب کنند و ما احساس کردیم امکان دارد دانشجویان علاوه بر رشته تخصصی خود به رشته های دیگر هم علاقه مند باشند. مثلاً یک دانشجویی که رشته تحصیلی او مهندسی کامپیوتر است می تواند ۲۰ واحد از رشته درس ادبیات را انتخاب نماید و ما بگونه ای آن ۲۰ واحد را انتخاب کردیم که فرد بتواند حداقل های لازم را در مورد آن رشته کسب کند.
وی تاکید کرد: من فکر می کنم وقتی چنین دانشجویانی در دانشگاه تهران تربیت شوند انتظار دارد در دوره کارشناسی ارشد هم این فرصت را داشته باشد تا از بین رشته فرعی و اصلی خود یک رشته دیگر را برای تحصیل انتخاب نماید، ازاین رو نظر دانشگاه تهران این است که دانشجویان بتوانند در رشته هایی غیر رشته تحصیل هم حق انتخاب در دوره کارشناسی ارشد داشته باشند اما امکان دارد در عین حال در بعضی رشته ها این امکان دانشجو را با مشکلاتی مواجه کند. مثلاً تغییر رشته از علوم انسانی به علوم تجربی یا ریاضی مشکلاتی را بوجود می آورد و دانشجو با مشکلاتی مواجه می شود اما در رشته های علوم انسانی تغییر رشته باید امکان پذیر باشد.
دکتر نیلی تاکید کرد: پیشنهاد ممنوعیت تغییر رشته در دوره کارشناسی ارشد مصوب نشد و در وزارت علوم بررسی خواهد شد ازاین رو فعلاً چنین مقرراتی وجود ندارد و امیدوارم با نظر کارشناسی بررسی دقیق تری در این حوزه صورت بگیرد ولی در کل ما موافق هستیم که به دانشجو اجازه بدهیم در دوره کارشناسی ارشد یک مرتبه دیگر برای رشته تحصیلی خود تصمیم بگیرد و متناسب با نیاز، مهارت و توانمندی خود رشته مورد نظر را انتخاب نماید.




منبع:

1400/05/17
18:01:41
5.0 / 5
575
تگهای خبر: اقتصاد , الكترونیك , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog