پرتو بلاگ
یك دانشجوی زن افغان:

طالبان رویاهای تحصیلی ما را نابود کرد

طالبان رویاهای تحصیلی ما را نابود کرد

یکی از دانشجویان زن دانشگاه کابل شرایط فعلی تحصیل در افغانستان را نابسامان عنوان نمود و اظهار داشت: با تسلط طالبان، آثار و مدارک دانشگاهی خویش را نابود کردیم.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا به نقل از بی بی سی، زمانی نمانده که سال تحصیلی جدید در کشورهای مختلف آغاز شود. ازاین رو دانشگاه های دنیا درحال تدارک برای شروع ترم جدید هستند. این در شرایطی است که یک ترم کرونایی دیگر در راهست و آموزش عالی باردیگر با چالش های مربوط با کرونا دست و پنجه نرم می کند.
اما در افغانستان، علاوه بر مسائل ذکر شده، تصرف کشور به دست طالبان به مشکلات دانشجویان این کشور افزوده است و سبب شده دانشجویان بخصوص دانشجویان زن با نگرانی های گوناگونی روبه رو شوند.
در پایتخت افغانستان، کابل، در حالی دانشجویان باید برای آغاز ترم جدید آماده شوند، خیلی از آنها مدارک آموزشی خود در دوران زندگی قبل از تسلط طالبان را از بین می برند تا از گشت زنی های طالبان در امان باشند.
یکی از دانشجویان زن دانشگاه کابل که به علت مسائل امنیتی نام او ذکر نشده، اظهار داشت: رویاهایی که برای آینده در سر داشتم، در عرض چند روز با ترس از زنده ماندن جایگزین شده است. این احساسی است که نمی توانم به زبان بیاورم. الان عزت من، افتخارات من و حتی وجود من بعنوان یک زن در خطر است.
وی افزود: دو ماه پیش تنها تمرکز من روی زندگی، تحصیل و کسب مدرک دانشگاهی بود. من درحال برنامه ریزی تحصیلی خود برای ترم پاییز بودم ولی طالبان رویاهای ما را از ما گرفت. زندگی من عادی بود تا وقتی که شنیدم مزارشریف به تصرف طالبان درآمده است. آن روز فهمیدم که کار ما تمام است تا این که طالبان به کابل رسید و ما شنیدیم همه محله ها مملو از اعضای طالبان است.
این دانشجو اضافه کرد: من تمام مدارک دانشگاهی و مقالاتم را سوزاندم و تمامی یادداشت هایی که از دستاوردهای علمی داشتم و گواهی های تحصیلی ام را نابود کردم. من حتی کتاب های زیادی که دارم را پنهان کرده ام. من اکانت های فضای مجازی ام را غیرفعال کرده ام چونکه به من گفته شده حضور در رسانه های اجتماعی بسیار خطرناک می باشد. ظاهرا طالبان پست های صفحات مجازی را بررسی نموده و ما را از این طریق پیدا می کند.
این دانشجوی دانشگاه کابل تصریح کرد: شنیده ام که طالبان بین دانشجویان دختر و پسر در کلاس یک پرده کشیده است. البته خانواده ها هنوز اجازه نمی دهند که دخترانشان به دانشگاه بازگردند چونکه طالبان هنوز چهره واقعی خویش را نشان نداده است. ولی در آینده ای نزدیک چهره اصلی طالبان برای مردم نمایان خواهد شد.
وی در مورد دوران زندگی بدون تسلط طالبان اظهار داشت: من وقتی درس می خواندم، در مورد برنامه ها و اهداف تحصیلی خودم رویاپردازی می کردم اما الان فکر میکنم باید کشورم را ترک کنم. چونکه من از اقوام هزاره هستم. طالبان پیش از این هم به مدارس دختران هزاره حمله کرد و صدها نفر را کشت پس ما را هم خواهند کشت.
این دانشجو از دولت های جهان درخواست کرده که طالبان را به رسمیت نشناسند؛ چونکه اعتقاد دارد با به رسمیت شناختن طالبان، مردم افغان سرنوشتی بدتر از مرگ خواهند داشت.
او در آخر اظهار داشت: این بسیار ناراحت کننده است که تنها در چند روز، همه رویاهای من از بین رفته است.



1400/06/03
21:04:37
5.0 / 5
620
تگهای خبر: جهان , دانشگاه , دستاورد , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog