پرتو بلاگ

برنامه مأموریت مداری علمی دانشگاه های وزارت بهداشت برای تولید ثروت و دانش فنی

برنامه مأموریت مداری علمی دانشگاه های وزارت بهداشت برای تولید ثروت و دانش فنی

به گزارش پرتوبلاگ برنامه ˮشناسایی ظرفیت ها و تعریف مأموریت های متناظر به دانشگاه علوم پزشکیˮ با هدف رسیدن به توسعه و اقتصاد دانش ­بنیان و استقامت جایگاه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در توسعه کشور، در دستور کار معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار دارد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا رشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که از جانب معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وظیفه تدوین برنامه را برعهده دارد، در تشریح برنامه "شناسایی ظرفیت ها و تعریف مأموریت های متناظر به دانشگاه ­های علوم پزشکی" اظهار نمود: یکی از چالش های دنیای امروز تغییرات سریع و پیشرفته­ در عرصه علوم و فناوری است و یک دانشگاه نمی تواند به سادگی در همه زمینه ها به مرجعیت علمی و در نهایت تولید ثروت و دانش فنی برسد.
وی ادامه داد: دانشگاه­ ها باید تلاش کنند با در نظر گرفتن جریان توسعه و ابرروندهای جهانی سلامت، در کنار اولویت­ های کشوری و ظرفیت ­های دانشگاهی با حفظ رسالت ­ها و وظایف عمومی خود بعنوان یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی عالی، حیطه مشخصی را بعنوان مأموریت اصلی خود انتخاب کنند و در آن سرآمد شوند.
روند اجرایی برنامه مأموریت مداری
رشیدی به روند اجرای برنامه اشاره نمود و اظهار داشت: تیمی متشکل از خبرگان و کارشناسان در دانشگاه های مختلف سراسر کشور و هم کارشناسان و مدیران ارشد معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تشکیل شد و طی بیشتر از ۳۰ جلسه مشاوره، همفکری و بحث، شیوه ­نامه و شاخص ­های بررسی و ارزیابی دانشگاه ­ها از نظر چگونگی ورود به برنامه مأموریت ­مداری دانشگاه تهیه شد.
وی ادامه داد: این شاخص ­ها در پنج حوزه نیروی انسانی، تولید علمی، دانش فنی و فناوری، زیرساخت ها، عرصه بین المللی تعیین، نحوه وزن دهی به آنها، برون دادها و غیره تدوین شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: سیاست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این است که در گام اول، تلاش خواهد شد ارزیابی شرایط دانشگاه ­ها برای ورود به برنامه ماموریت­ مداری، برای ۱۶ دانشگاه شامل دانشگاه های تیپ یک، پنج دانشگاه رتبه اول دانشگاه­ های تیپ دو و یک دانشگاه رتبه اول در تیپ سه فراهم گردد.
رشیدی به دیگر فازهای اجرایی این برنامه اشاره نمود و اظهار داشت: ابتدا بعد از معرفی برنامه به دانشگاه­ های مورد نظر، از دانشگاه ­ها خواسته شد حوزه تخصصی مورد نظر خویش را با در نظر گرفتن شیوه ­نامه و شاخص ­ها به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ارایه کنند. سپس، این عناوین مورد بررسی قرار گرفت و با در نظر گرفتن مسائلی چون اولویت ­ها و نیازهای دانشگاه و اهمیت حیطه­ ها در نظام علمی و فناوری جهانی، عناوین بازبینی و بازخورد آن به دانشگاه­ ها اعلام گردید. در مرحله پس از دانشگاه­ ها خواسته شد در ذیل عناوین ارسالی که به تایید اولیه رسیده ­اند، مستندات و داده های خویش را طبق شیوه نامه به معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت ارسال نمایند.
وی ادامه داد: هم اکنون، برنامه در مرحله بررسی مستندات و مدارک ارسالی دانشگاه ­ها توسط کمیته کارشناسی در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است. نتیجه این بررسی، به شورای سیاستگذاری و برنامه­ ریزی معاونت ارجاع داده خواهد شد. در صورتیکه صلاحیت دانشگاه احراز شود، به صورت رسمی، تفاهم نامه ای میان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت و دانشگاه مربوطه امضا می شود و مأموریت مورد نظر به آن دانشگاه سپرده خواهد شد.
رشیدی اشاره کرد: باتوجه به اینکه در پنج حوزه ارزیابی، حداقل شرایط و امتیازات لازم برای ورود به برنامه تعریف شده ­اند، در صورتیکه دانشگاهی از شرایط لازم برخوردار نباشد و نتواند امتیازات مورد نظر را کسب کند، وارد برنامه نخواهد شد.
بازه زمانی اجرای هر ماموریت
وی ادامه داد: نقشه راه راهبردی در چارچوب یک برنامه ۵ ساله تدوین خواهد شد. پیشبینی ما این است که در خوشبینانه ترین حالت بین ۵ تا ۱۰ سال، دانشگاه ها بتوانند بستر لازم برای ورود موفقیت ­آمیز به حوزه مأموریت مورد نظر و سرآمدی در آن حوزه را فراهم آورند و به اجرا بگذارند.
خروجی مورد انتظار هر ماموریت
وی درباره خروجی مورد انتظار هر ماموریت، اظهار داشت: این روزها با این که تب مقاله نویسی گرم شده است؛ خوشبختانه در این برنامه تلاش شده است از افراط و تفریط در این شاخص اجتناب شود و تاکید اصلی بر توسعه و ثروت زایی مبتنی بر دانش و فناوری، حل مشکلات کشور و توجه به بروندادهایی چون تاسیس شرکت ­های دانش بنیان، تولید دانش فنی، تولید و ورود محصول/خدمت به بازار، برنامه کوهورت، ثبت بیماری، پروتکل ­های درمانی، تربیت نیروی انسانی کارآمد در حیطه تخصصی مورد نظر، در کنار تولیدات علمی کیفی باشد.
خطرات احتمالی در راه اجرا
رشیدی با تاکید بر این که سرآمد شدن در یک حوزه نیازمند همراهی همه جانبه است، اظهار داشت: هم اکنون متولی برنامه مأموریت مداری دانشگاه های علوم پزشکی، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است ولی باید در نظر داشت دایره عمل این برنامه وسیع است و تمام عرصه ­های اصلی آموزش، تحقیقات، درمان و بهداشت دانشگاه را شامل می شود و لازم است تمام معاونت های وزارتخانه مانند بهداشت، درمان، آموزش، و پژوهش را دربربگیرد تا به نتیجه مورد نظر برسد.
به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وی با اشاره به این که اجرای برنامه مأموریت مداری مانند بذری است که حداقل ۵ الی ۱۰ سال زمان احتیاج دارد تا به بار بنشیند، بر ضرورت ثبات مدیریتی اصرار کرد و اظهار داشت: این برنامه باید طبق یک برنامه زمانبندی منسجم طی سال ها به صورت پیوسته و پایدار با مدیریت با ثبات و یکپارچه، همراه با بررسی و نقد سازنده، تداوم پیدا کند تا به نتیجه مطلوب نائل شود.




منبع:

1400/07/11
10:22:47
5.0 / 5
142
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog