پرتو بلاگ
در گزارش پرتوبلاگ اعلام شد؛

نقص اطلاعاتی مطالعه شیراز درباره کارآیی واکسن های کرونا

نقص اطلاعاتی مطالعه شیراز درباره کارآیی واکسن های کرونا

به گزارش پرتوبلاگ دبیر کمیته ی علمی کشوری کووید ۱۹ ضمن اشاره به نقص اطلاعاتی مطالعه شیراز درباره کارآیی واکسن های کرونا اظهار داشت: وقتی هنوز داده های اطلاعاتی یک مقاله کامل نیست نمی توان درباره آن قضاوت کرد.



دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته ی علمی کشوری کووید ۱۹ در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مقاله ای که از جانب مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت شیراز در زمینه کارآیی پایین واکسن سینوفارم در پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ انتشار یافته، اظهار داشت: دو اتفاق برای مقاله مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت شیراز رخ داده، نکته اول این است که این مطالعه، مطالعه کاملی نبوده است.
وی اضافه کرد: نکته دوم این است که دیتاها و آنالیزهای آن داده ها در این مطالعه هنوز استخراج نشده است، چون که محققان مقاله ادعا کردند که ماه های شهریور و مهر به مجموع داده های مطالعه وارد نشده است. ازاین رو وقتی هنوز دیتاهای یک مقاله کامل نیست نمی توان درباره آن قضاوت کرد.
سه سطح قابل بررسی درباره واکسن ها و اثرشان بر پیشگیری از بیماری کرونا
این فوق تخصص بیماری های ریه درباره کارآیی واکسن ها و شبهاتی که در این حوزه مطرح است، اظهار داشت: نکته مهم این است که واکسن ها و اثرشان بر پیشگیری از بیماری در سه سطح قابل بررسی است. سطح اول سطح پیشگیری از بیماری، سطح دوم سطح پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و سطح سوم سطح پیشگیری از مرگ و میر است.
وی تصریح کرد: مهم ترین نکته ای که درباره واکسن ها و اثربخشی آن مطرح است، سطح سوم یعنی پیشگیری از مرگ و میر است. چون که کرونا یک بیماری به شدت مسری و خطرآفرین است که منجر به مرگ می شود. ازاین رو ما درباره واکسن ها، این نکته را مدنظر قرار داده ایم که پیشگیری از مرگ و میر اهمیت بیشتری از پیشگیری از ابتلاء به بیماری دارد.
جماعتی عنوان کرد: با عنایت به این که بیماری کرونا بسیار مسری است و به کسانی که حتی واکسن زده اند هم سفارش می نماییم تا زمانیکه ایمنی جمعی در جامعه ای بوجود نیامده است، ماسک، فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمایند، ازاین رو با بهترین واکسن ها هم احتمال بوجود آمدن بیماری وجود دارد.
هیچ واکسنی در دنیا وجود ندارد که ۱۰۰ درصد از ابتلاء و آلودگی به بیماری کرونا جلوگیری کند
وی اظهار داشت: به عبارت بهتر هیچ واکسنی در دنیا وجود ندارد که ۱۰۰ درصد از ابتلاء و آلودگی به بیماری کرونا جلوگیری نماید. اگر در جامعه ای باشیم که هنوز به ایمنی جمعی نرسیده باشد و یا در جامعه ای باشیم که احتمال چرخش ویروس در آن وجود داشته باشد و امکان دارد سوش های مقاوم یا سوش های جدیدی در آن بوجود بیاید، علیرغم این که واکسن را زده ایم بازهم باید پروتکلهای بهداشتی را رعایت و اگر این کار را نکنیم، احتمال ابتلاء وجود دارد.
دبیر کمیته ی علمی کشوری کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: اما در مورد افرادی که واکسینه شده اند با عنایت به این که سیستم ایمنی بدن شخص با ویروس برخورد داشته و ایمنی برای فرد بوجود آمده، در نتیجه سبب می شود فرد بیمار نشود و یا اگر بیمار شد شدت بیماری کم باشد و یا حتی اگر بستری شد، به ای سی یو (ICU) نرود و حتی اگر به ای سی یو رفت هم با مرگ مواجه نشود.
وی تصریح کرد: درباره کارآیی واکسن ها باید گفت، اغلب واکسن هایی که مورد ارزیابی قرار می گیرند کارایی شان در سطح دوم یعنی جلوگیری از شدت بیماری و سطح سوم یعنی جلوگیری از مرگ و میر است. ضمن این که در کمیته ی علمی کشوری کووید ۱۹ هم اثربخشی ها بررسی می شود.


منبع:

1400/07/30
23:37:19
5.0 / 5
707
تگهای خبر: اطلاعات , تحقیقات , دیتا , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog