پرتو بلاگ

بالاترین دانشگاه های دنیای عرب را بشناسید

بالاترین دانشگاه های دنیای عرب را بشناسید

پرتوبلاگ: دانشگاه های کشورهای عرب زبان در چند سال اخیر توانسته اند پیشرفت های شایان توجهی داشته باشند و نسبت به گذشته در ارتباطات بین الملل نیز عملکرد موفقی داشته اند.


به گزاش ایسنا، نظام رتبه بندی تایمز دانشگاه های جهان را برمبنای معیارهای گوناگونی مورد بررسی قرار می دهد که یکی از آنها رتبه بندی دانشگاه های عرب زبان دنیا است.
در این رتبه بندی قدرت نظام آموزش عالی سراسر منطقه عرب نشین دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته است.
این دانشگاه ها برمبنای ماموریت های اصلی خود در نظام آموزش عالی یعنی آموزش، پژوهش و دیدگاه بین المللی رتبه بندی می شوند تا جامع ترین و متعادل ترین مقایسه های خودرا عرضه کنند.
آخرین باری که این رتبه بندی برای سال ۲۰۲۱ انتشار یافت، دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی در بالای جدول منطقه قرار گرفت. دانشگاه قطر در مقام دوم قرار گرفته است و این در حالیست که مؤسسات آموزش عالی امارات متحده عربی، لبنان و مصر در میان ۱۰ دانشگاه برتر قرار گرفته اند و مصر با حضور ۳۱ دانشگاه، بیشترین نماینده را در این رتبه بندی دارد.
بحرین، عمان، اردن، کویت، تونس و مراکش همگی به ۵۰ مقام اول رسیدند، ولی فلسطین، عراق و الجزایر در بین ۱۰۰ دانشگاه قرار دارند.
بالاترین مؤسسه خصوصی این رتبه بندی دانشگاه شاهزاده محمد بن فهد در عربستان سعودی است که جایگاه چهارم را از آن خود کرده است.
بطور کلی، ۱۲۵ دانشگاه از ۱۴ کشور در این رتبه بندی قرار دارند که به معرفی اجمالی پنج دانشگاه اول این رتبه بندی می پردازیم.
۱- دانشگاه ملک عبدالعزیز (عربستان سعودی)
این دانشگاه در سال ۱۹۶۷ در ابتدا بعنوان یک دانشگاه خصوصی ازطریق یک گروه از تجار به وجود آمد و در سال ۱۹۷۴ پادشاه وقت عربستان دانشگاه مذکور را یک دانشگاه دولتی تحت نظارت شورای آموزشی کشور اعلام نمود.


۲- دانشگاه قطر(قطر)
زمانی که دانشگاه قطر در سال ۱۹۷۳ میلادی تاسیس شد، برای گروهی متشکل از ۱۶۰ دانشجو ساخته شد. بعد از یک دوره توسعه، این دانشگاه هم اکنون بیش از ۱۴ هزار دانشجو دارد.
دانشگاه قطر که توسط امیر قطر تاسیس شد، امروزه در مجموع دارای ۸ دانشکده است.


۳-دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله (عربستان سعودی)
دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله دانشگاهی است که در سال ۲۰۰۹ میلادی در نزدیکی جده تأسیس شده و نخستین مرکز آموزشی در عربستان سعودی است که بطور برابر هم زنان و هم مردان را می پذیرد.
دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله، در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ هکتار و در ساحل دریای سرخ تأسیس شده است. این دانشگاه دارای یکی از سریع ترین سوپر کامپیوتر های جهان است. در ساخت و الگوبرداری آموزشی این دانشگاه، از کمکهای سه دانشگاه استنفورد، دانشگاه برکلی و دانشگاه تگزاس در آستین استفاده شده است. دولت عربستان سعودی، مبلغ ۱۰ میلیارد دلار را وقف دانشگاه ملک عبدالله کرده است.


۴ – دانشگاه شاهزاده محمد بن فهد(عربستان سعودی)
دانشگاه شاهزاده محمد بن فهد در اوایل قرن ۲۱ هجری توسط شاهزاده محمد بن فهد، فرماندار وقت استان شرقی عربستان تاسیس شد و هدف از ساخت آن فراهم آوردن فرصت های آموزش عالی برای جامعه محلی و منطقه ای استان شرقی عربستان بود.
این دانشگاه خصوصی با همکاری کنسرسیوم آموزش بین الملل تگزاس ساخته شد.


۵- دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد (عربستان سعودی)
دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد (KFUPM) در عربستان سعودی برای نخستین بار در سال ۱۹۶۳ درهای خودرا به روی یک گروه اولیه متشکل از ۶۷ دانشجو باز کرد.
این دانشگاه با هدف ارائه آموزش عالی در حوزه نفت و مواد معدنی(دو مورد از بزرگترین منابع طبیعی عربستان) تأسیس شد. رشد این دانشگاه که حالا میزبان بیش از ۸ هزار دانشجو است، منعکس کننده رشد سریع اقتصادی و فنی آن در خود عربستان سعودی است.






منبع:

1400/08/16
13:07:16
5.0 / 5
553
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog