پرتو بلاگ

انتشار مقاله واکسن ایرانی مبتنی بر mRNA در یک نشریه تخصصی

انتشار مقاله واکسن ایرانی مبتنی بر mRNA در یک نشریه تخصصی

مقاله واکسن ایرانی بر پایه mRNA، در نشریه تخصصی Vaccines Q۱ on Drug Discovery پذیرفته و در ۱۹ شهریورماه سالجاری منتشر گردید.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری، به دنبال شیوع پاندمی کرونا و نیاز مبرم کشور به واکسیناسیون عمومی ضد ویروس کووید، مطالعه روی واکسن mRNA با پلتفرمی مشابه نمونه خارجی، در دستور کار یک تیم پژوهشی قرار گرفت.
به دنبال آغاز مطالعات از اردیبهشت سال ۱۳۹۹، در اواسط تابستان، فناوری سنتز mRNA مربوطه، منطبق با استانداردهای تعیین شده در مطالعات پیشین، تکمیل و کارایی مولکول حاصله در ایجاد پاسخ ایمنی در موش مورد تایید قرار گرفت.
به صورت موازی، طراحی و ساخت نانوذرات لپیدی بعنوان حامل مولکول های mRNA انجام گرفته، عدم سمیت، کارایی بالا در محصورسازی و تحویل mRNA به سلول های هدف، ارزیابی و تایید شد.
با نهایی شدن سازه به دست آمده، فاز مطالعات حیوانی بر روی موش و میمون رزوس با تاکید بر امکان سنجی و اثبات مفاهیم (Proof of Concept) آغاز و باوجود تمامی کمبودها، دشواری در واردات مواد اولیه و غیره در اواسط اسفندماه ۱۳۹۹ تکمیل شد.
اولین گزارش موفقیت آمیز
مقاله حاصل از این تلاش بعنوان نخستین مقاله بین المللی ایران در زمینه طراحی و تولید واکسن ضد کووید۱۹و همینطور نخستین گزارش موفقیت آمیز از دستیابی کشور به فناوری واکسن های بر پایه mRNA، در نشریه تخصصی Vaccines (Q۱ on Drug Discovery) پذیرفته و در ۱۹ شهریورماه سالجاری منتشر گردید.
اگرچه به علت تحریم، راه اندازی خط تولید محصول و تکمیل فاز پیش بالینی با وقفه مواجه گردید، دست یابی پژوهشگران ایرانی به فناوری واکسن های مبتنی بر mRNA، افق روشنی را برای طراحی و عرضه نسل نوینی از داروها به منظور پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری ها شامل سرطان، اختلالات خودایمنی، ایدز و سایر عفونت های ویروسی، ترسیم می کند.


منبع:

1400/08/19
12:35:54
5.0 / 5
615
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحریم , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog