پرتو بلاگ
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی تصویب گردید

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی تصویب گردید

به گزارش پرتوبلاگ قائم مقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب با اشاره به اینکه با پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی در سال، در زمینه پذیرش دانشجو ۱۸ سال با استانداردهای جهانی فاصله داریم، از تصویب افزایش حداقلی پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی تا ۵ سال آینده اطلاع داد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبکانیان در حاشیه جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به مبحث جلسه در خصوص «ایجاد ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور» اظهار داشت: در ابتدای جلسه گزارشی از سرانه تعداد پزشک از جانب معاون آموزشی و دبیر شورای پزشکی تخصصی وزارت بهداشت داشتیم که البته گزارش موثق تری هم جلسه قبل ارائه شد.
وی افزود: معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای گسترش آموزش پزشکی؛ ظرفیت دانشگاه ها، منابع مالی، نیروی انسانی و بازار کار و تعداد داوطلبان را از عوامل موثر در سرانه پزشک بیان نمودند. بر این اساس به نظر می آید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با افزایش ورودی در دانشگاه های پزشکی با یک تفاوت موافق است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ درمورد افزایش پزشک عمومی، با شیب کمتر، و برای مقاطع مختلف تخصصی پزشکی با شیب بیشتر موافقت خویش را اعلام نمودند.
دکتر کبگانیان اظهار داشت: طبق اعلام نظر اعضاء در زمینه سرانه پزشک در کشور اشکالاتی وارد است. در این حوزه یکی از انتقادهایی که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه وارد بود؛ «عدم توزیع عادلانه پزشک» در کشور بود و اینکه مدیریت درستی در این حوزه صورت نگرفته است و تراکم پزشکان متخصص در بعضی از شهرها بیشتر از استانهای کم برخوردار می باشد و مثل سایر موارد آنها از این امکانات هم محروم هستند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از اشکالات را «عدم توجه به ظرفیت بخش خصوصی» در سرانه پزشکی عنوان نمود و اظهار داشت: خیلی از خانواده ها هزینه های سنگینی برای تحصیل فرزندانشان در رشته های پزشکی می پردازند اما توجه مناسبی به این مورد نشده است. «عدم آینده نگری مناسب» در محاسبات سرانه پزشک یکی دیگر از ایرادات اعلام گردید که روند پیری جمعیت و خروج پزشکان از کشور در گزارش وزارت بهداشت هم دیده نشده بود. ما باید بدانیم در ۱۰ سال آینده در سرانه پزشک عمومی و متخصص در کجای هرم جهانی قرار خواهیم گرفت که با عنایت به رتبه بندی کشورهای رقیب ایران باید این مورد را لحاظ نماییم. در این راستا هم زیرساخت های مناسب در این حوزه عنوان شد.
وی خاطرنشان کرد: مسؤلان وزارت علوم در حوزه آموزش عالی (غیر پزشکی)، مرجع دقیق و رسمی در زمینه آمار و اطلاعات خویش را اعلام نمودند. در این حوزه اختلاف نظری عموما وجود ندارد و اگر هم اشکالاتی باشد اصلاحات اعمال خواهد شد.
به قول این مقام مسئول، آمار سرانه پزشک در جلسه پیش؛ آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت قبل بود؛ اما امروز آمار دیگری از جانب آنها اعلام گردید و در این نشست تاکید شد که وزارت بهداشت مرجع این آمار رسمی را مشخص نماید تا شورایعالی انقلاب فرهنگی بتواند بر آمار قطعی و رسمی تکیه کند.
دکتر کبگانیان در این حوزه به تضاد منافع اشاره نمود و اضافه کرد: درمورد تصمیم گیری در این عرصه عنوان شد که چرا صرفاً خود پزشکان باید تصمیم بگیرند؟در حالی که لازم است متخصصین اقتصاد، متخصصین آمایش آموزش عالی، متخصصین سیاستگذاری و علوم دیگر باید این مورد را مدیریت و تصمیم گیری کنند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تصویب دو مصوبه با نظر اعضای شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بیان نمود: مصوبه اول؛ افزایش حداقلی پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی به ظرفیت موجود کشور طی بازه زمانی حداقل ۵ سال به تصویب رسید.
کبکانیان تصریح کرد: این بازه زمانی به این معنا است که تا ۵ سال، روند این افزایش طی شود و پس از آن از جانب شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارزیابی جامعی صورت خواهد گرفت. همینطور به دلیل حساسیت، این مصوبه در صحن شورایعالی انقلاب فرهنگی با حضور روسای سه قوه مطرح خواهد شد؛ باآنکه مصوبات شورای راهبری ستاد جامع نقشه لازم الاجرا است اما برای محکم کردن مبحث این کار انجام می شود. همینطور اگر وزیر بهداشت آمار جدیدی برای ارائه در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور دارند، از آن استقبال می نماییم اما در نهایت این مصوبه قابل اجرا خواهد بود.
وی افزود: در مصوبه اول تبصره ای در خصوص این که «وزارت بهداشت باید طرح خودشان را برای صحن شورایعالی برای افزایش این عدد از ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هم بیاورند.» منظور شد. درحقیقت با افزایش پذیرش ۳۰۰۰ نفر دانشجوی پزشکی در سال، ۱۸ سال با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
وی ادامه داد: چشم انداز کشور در زمینه عدد ۱۸ سال خوب نیست اما اگر این رقم را تا ۵۰۰۰ نفر افزایش دهیم، ۱۲ سال دیگر همپای کشورهای پیشرفته خواهیم شد. طبق آمار ۱۱۸ نفر پزشک در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در وضعیت حاضر داریم که این رقم باید به ۳۰۰ پزشک در ۱۰۰ هزار نفر برسد تا به استاندارد جهانی مورد قبول برسیم.
دکتر کبگانیان در انتها اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گزارشی از توانایی های خویش را در حوزه آموزش پزشکی عرضه داد اما آنها هم موانع و چالش هایی در این حوزه دارند ازاین رو مصوبه دوم با این ماده واحده « تقویت بخش خصوصی و غیردولتی بخصوص در دانشگاه آزاد از طرق مختلف با اصلاح قوانین و مقررات مربوطه» به تصویب رسید. لازم به ذکر است؛ مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی(بخش غیر دولتی) طرح خویش را در زمینه حذف قوانین دست و پا گیر عرضه نماید.




1400/08/20
14:02:50
5.0 / 5
536
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , پزشكی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog