پرتو بلاگ
در گزارش پرتوبلاگ عنوان شد؛

تاکید رهبری به وظیفه نخبگان در خلق فناوری

تاکید رهبری به وظیفه نخبگان در خلق فناوری

مشاور معاون علمی و فناوری ضمن اشاره به بیانات رهبری خطاب به نخبگان اظهار داشت: ایشان راه حلهای فناورانه و خلق فناوری را یکی از تکالیف اصلی نخبگان در حل مسائل کشور مطرح نمودند.



پرویز کرمی به خبرنگار مهر در مورد دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب که امروز انجام گرفت، اظهار داشت: امروز نخبگان کشور بعد از دوسال دوری بواسطه محدودیت کرونایی در آغوش رهبر فرزانه قرار گرفتند و از سفارش های حکیم فرزانه انقلاب بهره بردند.
وی با اشاره به مطالبی که رهبر انقلاب در این نشست خطاب به نخبگان مطرح نمودند اظهار داشت: مقام معظم رهبری، پیشرفت علمی در کشور را خوب ارزیابی کردند اما به این نکته تاکید داشتند که فاصله علمی ما با مرز دانش دنیا باید کاهش پیدا کند و می بایست قله و هدف کشور در زمینه های علمی را عبور از این مرز دانش، قرار بدهیم.
مشاور معاون علمی و فناوری افزود: همینطور ایشان انتظار داشتند که نخبگان جامعه باید مساله محور پیش بروند و با شناخت مشکلات کشور و خلاقیت و نواوری به تولید علم و خلق فناوری بپردازند تا به این واسطه معضلات کشور حل شود.
وی افزود: حضرت آقا، هدف جامعه علمی کشور را حل مسائل و مشکلات در عرصه های مختلف را از طریق علم وفناوری دانستند و فرمودند «راه حلهای فناورانه و خلق فناوری یکی از تکالیف اصلی نخبگان است».
کرمی با اشاره به مباحثی که توسط رهبری عنوان شد، اظهار داشت: چالش آب، محیط زیست، صدمه های اجتماعی، هوش مصنوعی، انرژی های نو همچون فناوری هایی بودند که در این نشست مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت. ایشان فناوری های نو خصوصاً هوش مصنوعی را مورد هدف قرار دادند و تاکید داشتند که این بخش از تکنولوژی، یکی از عوامل اداره کننده آینده دنیاست که نقش ویژه ای در اداره کشورها خواهد داشت. همینطور حضرت آیت الله خامنه ای به این که جایگاه کشور ایران حداقل باید جز ۱۰ کشور اول هوش مصنوعی قرار بگیرد هم تاکید نمودند.
مشاور معاون علمی و فناوری با اعلان اینکه ایشان «نخبگی» را نعمتی الهی برای افرد می دانند و همواره به شکرگذاری از این موهبت الهی تاکید نمودند، اظهار داشت: در این نشست نیز، حضرت آقا به گزارش هایی که به ایشان در خصوص ترغیب جوانان کشور به مهاجرت و خروج از کشور توسط عناصری در دانشگاهارسیده اشاره کردند. ایشان، مهاجرت برای تحصیل را مساله ای عام دانستند اما تاکید نمودند این افرادی که نخبگان را ترغیب به ترک کشور می کنند خیانتکار هستند و باید جلوی این افراد گرفته شود اما مانعی ندارد که دانشجویان و نخبگان برای علم آموزی به سایر کشورها بروند.
وی با تاکید بر این که دکتر ستاری معاون علمی و فناوری گزارشی در مورد اخرین وضعیت شرکتهای دانش بنیان عرضه کرد، اظهار داشت: در این گزارش اشاره شد که ۷هزار شرکت دانش بنیان خلاق در کشور فعالیت می نمایند و مقام معظم رهبری در واکنش به این میزان، به رعایت کیفیت شاخصهای ارزیابی شرکتهای دانش بنیان و حمایت و محصولات دانش بنیان تاکید نمودند.
مشاور معاون علمی و فناوری اضافه کرد: در واقع ایشان به سخت گیری در کیفیت و شاخصهای ارزیابی شرکتها تاکید نمودند و گفتند «این مبحث باید در دستور کار باشد» و سهل گیری و کاهش کیفیت برای افزایش کمیت در تعداد شرکتها را منع کردند.
کرمی اظهار داشت: حضرت آقا هم به مبحث توجه و پشتیبانی از کالاهای ایران ساخت اشاره کردند و بر این که «دولت با بازارسازی برای این محصولات در داخل و خارج و برداشتن موانع تولید حامی باشند» هم تاکید داشتند.
وی افزود: ایشان خطاب به تولید کنندگان ایران ساخت هم گفتند «تولیدکنندگان باید دقت کنند که کیفیت کالاهای ایران ساخت پایین نیاید»؛ از طرفی هم قیمت آنها بیهوده و بدون دلیل بالا نرود».
مشاور معاون علمی و فناوری با اعلان اینکه رهبری «موانع تولید، رشد و توسعه را مانع فرهنگی دانستند»، اظهار داشت: ما باید با «ما می توانیم» بایستیم و امید و اعتماد را به آینده تزریق نماییم.
کرمی افزود: در مجموع، صحبتهای مقام معظم رهبری و نخبگان، نگاه به آینده و امیدوارانه بود رهبری به صراحت در مورد بالا بودن استعداد و ظرفیت ایرانیان نسبت به متوسط این استعداد در کشورهای دیگر گفتند این ادعا نیست و ثابت شده است و خیلی ها می خواهند که از این ظرفیت ها استفاده نشود یا این نخبگان مهاجرت کنند.
وی در مورد حس و حال دیدار مقام معظم رهبری اظهار داشت: حس و حال من پس از دوسال هم مانند سایر اعضای شرکت کننده و نخبگان حاضر در جلسه وصف نشدنی بود اما این توفیق را داشتیم که این دیدار به همراه نخبگان کشور محقق شود.

1400/08/28
22:50:58
5.0 / 5
606
تگهای خبر: تكنولوژی , دانشگاه , فناوری , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog