پرتو بلاگ
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی به قوت خود باقیست

مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی به قوت خود باقیست

به گزارش پرتوبلاگ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: آمار پزشکان متخصصمان 50 درصد پزشکان عمومی است، بدین سبب فاکتورهای سرانه پزشک عمومی و متخصص بسیار نگران کننده است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی در حاشیه جلسه ۸۴۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصمیم این شورا در مورد مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی اشاره نمود و گفت:: مصوبه ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در دستور کار شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار دارد. با نگاهی به گذشته، زمانی که ۲۷ دانشگاه پزشکی در کشور داشتیم، ظرفیت جذب دانشجو همین بوده است و الان که ۵۷ دانشگاه پزشکی (حدود ۱۵ دانشکده مستقل پزشکی) داریم، باز هم جذب دانشجو تغییری نکرده است. به ازای هر ۱۰ هزار جمعیت ۱۶ پزشک داریم. آمار پزشکان متخصصمان ۵۰ درصد پزشکان عمومی است، ازاین رو شاخصهای سرانه پزشک عمومی و متخصص بسیار نگران کننده است.
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر بخواهیم تنها پزشک خانواده را با شاخص یک پزشک برای ۵۰۰ نفر تا یک پزشک برای ۲۵۰۰ نفر(آمار کشورهای سطح پایین) را اجرائی کنیم؛ در شاخص اول نیازمند ۱۶۰ هزار پزشک هستیم. برخی استدلال پزشک بیکار را به کار می برند! باید گفت شاید در تهران پزشک بیکار داشته باشیم اما در سطح ملی توزیع پزشک درست انجام نشده است و اگر این توزیع در سطح ملی با شاخص مناسب توزیع شود، باز هم با مشکل جدی مواجه هستیم.
وی به رعایت شاخصهای کشورهای پیشرفته جهان در سرانه پزشکی تصریح کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به شاخصهای بین المللی در سرانه پزشک باید خیزی برای جذب پزشک داشته باشیم. همین طور از جهتی هم امکانات و ظرفیت های این کار را داریم. طبق آمار در گذشته تعداد تخت های بیمارستانی ۶۸ هزار عدد و الان به ۱۷۰ هزار عدد رسیده است. ازاین رو طی ۵ سال آینده افزایش سالیانه حداقل ۳۰۰۰ نفری جذب دانشجوی پزشکی را خواهیم داشت. هم اکنون سه درصد داوطلبین رشته های پزشکی جذب دانشگاه ها می شوند، در صورتیکه استعدادهای بالا حداقل ۱۵ درصد متقاضیان را می سازند.
دکتر عاملی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در حکم ۲۳ آبان ماه و پیوست حکم شورایعالی تاکید محوری شان، تحول در شورایعالی انقلاب فرهنگی است. بدین معنا باید یک شورایعالی انقلاب فرهنگی جدیدی در چهل واره دوم انقلاب اسلامی شکل بگیرد؛ ازاین رو برای دستیابی به این منظور در جلسه ۸۴۸، کارگروه تحول در شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که در هفته گذشته دو جلسه کاری برگزار شد و دستوری در زمینه کار قرارگاهی در این نشست ارائه دادند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار نمود: در متن و پیوست حکم رهبری معظم آمده است که «آرایش قرارگاهی داشتن شورایعالی انقلاب فرهنگی موضوعیت دارد. اتاق فرمان فرهنگ کشور با الزامات کار قرارگاهی باید شکل گیرد.» تاکید بر کار قرارگاهی بدین لحاظ است که دشمن به فرهنگ کشور، تهاجمات گسترده ای کرده است و مشکلات و لطمه های اجتماعی مثل اعتیاد، انحرافات اجتماعی با الگو برداری از سبک زندگی غربی و فضای سینمائی و هالیوودی غرب به وجود آمده است. پس شورایعالی انقلاب فرهنگی موظف است تا اقداماتی در زمینه صیانت از فرهنگ، تامین سلامت و تعالی جامعه داشته باشد. با این رویکرد اعضای شورایعالی در جلسه ۸۴۹ تاکید بر تغییر و تحول نگرشی به مسائل فرهنگی جامعه داشتند. شورایعالی انقلاب فرهنگی باید عملکرد و فعالیت هایش با رویکرد تحول آفرینی و نوآوری معطوف به نیازهای اساسی جامعه باشد.
وی تصریح کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی با نگاه احترام به نیازها اساسی جامعه و تمرکر و توجه به مسائل جامعه و تقویت و تامین آسایش و آرامش، احساس امنیت اجتماعی، تقویت امید به آینده، اعتماد ملی و مزاحمت هایی که دشمنان مردم شریف ایران از مسیرهای فاجعه آمیز مختلف دنبال می کنند، بر ضرورت کار قرارگاهی در حوزه فرهنگ و البته تقویت حوزه دانش و کار تخصصی تاکید نمود. در نگاه تحولی، تحول ساختاری هم مورد توجه بود. ساختارهای زائدی در شورایعالی وجود دارد که پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی باید بازبینی و ادغام شوند. همین طور شوراهای تخصصی ۱۲ گانه شورایعالی انقلاب فرهنگی نیازمند باز طراحی است.
دکتر عاملی، به تحول فرآیندی و محتوایی در حوزه فرهنگ، علم و فناوری اشاره نمود و اظهار داشت: تاکید بر عمل در جهت اصلی پیشران های علم و فناوری چون هوش مصنوعی، الگوریتم، کوانتوم و فناوریهای جدید مبتنی بر ظرفیت های محتوایی و رقومی نیز مورد توجه بود.
وی خاطرنشان کرد: در این نشست هدف کار قرارگاهی و هم خاصیت های مفهومی و عملیاتی کار قرارگاهی همچون مسئله محور بودن، رصد داشتن، پایش کردن، ساماندهی و هدایت کردن، تقسیم کار، پیگیری و هدایت منابع انسانی و مالی در تحقق امور ضروری فرهنگ و دانش به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید. در گام بعدی کارگروه تحول، الزاماتی کار قرارگاهی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و نقشه راه تحول در شورایعالی انقلاب فرهنگی بر این مبنا تنظیم می شود که در این نشست امهات آن بر چهار محور حوزه تحول بررسی گردید اما تصمیم گیری صورت نگرفت.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به مصوبه سند سیاست ها و اقدامات تقویت و ترویج نام گذاری متولدین جدید مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی اظهار داشت: درباب ماده سوم این سند در خصوص اجرائی سازی مصوبات، تصمیم گیری نشده بود که در این نشست سند تعریف و برنامه اقدام روشنی پیدا کرد و نیز راهبری این سند توسط شورای ثبت احوال و شورای فرهنگ عمومی کشور و ارائه گزارش سالیانه به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و نهایی شد.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، استاد دانشگاه تهران از تأیید انتخاب ریاست سه رئیس دانشگاه در کارگروه تایید ریاست دانشگاه ها سخن گفت و اضافه کرد: انتخاب دکتر سیدمحمد مقیمی به ریاست دانشگاه تهران؛ دکتر حسین قناعتی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تهران و دکتر عبدالرضا پازوکی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی ایران مورد تأیید قرار گرفت.




منبع:

1400/09/04
20:29:08
5.0 / 5
535
تگهای خبر: پزشكی , جهان , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog