پرتو بلاگ
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور مطرح كرد؛

گسترش بی رویه ظرفیت رشته های علوم پایه، علوم ریاضی و علوم مهندسی

گسترش بی رویه ظرفیت رشته های علوم پایه، علوم ریاضی و علوم مهندسی

به گزارش پرتوبلاگ، قائم مقام و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید بتوانند برای تحصیل در بعضی از رشته های تحصیلی، معیار مشخصی درنظر بگیرند، اظهار داشت: بر این اساس، دانشگاه ها می توانند اعلام کنند که یک داوطلب برای تحصیل در رشته مهندسی برق می بایست یک درصد مشخص در درس ریاضی کسب کند و نمره درس شیمی او کمتر از یک میزان خاص نباشد. با عنایت به چنین معیاری،  دانشگاه ها می توانند میان رشته های تحصیلی تفاوت قائل شوند.


منصور کبگانیان در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که «براساس ماده ۵ مصوبه "سنجش و پذیرش" شورایعالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه ها می توانند برای رشته محل های پرطرفدار شرط معدل و نمره کنکور لحاظ کنند؛ این مؤلفه ها باید توسط شورای سنجش و پذیرش تایید گردد و حداقل ۲ سال پیش از پذیرش دانشجو، اعلام عمومی شود. باآنکه چنین ماده قانونی در مصوبه لحاظ شده اما پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۲، طبق روال گذشته است. دلیل تصویب ماده ۵ چیست؟ چه اقداماتی در این حوزه انجام شده است؟» اظهار نمود: هنگامی که داوطلبان در محل برگزاری آزمون ورود به دانشگاه ها حاضر می شوند، تفاوتی میان رشته های مهندسی وجود ندارد. به صورت مثال، هیچ وجه تمایزی میان رشته مهندسی برق با مهندسی شیمی وجود ندارد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: تعیین نمره و درصد کسب شده در آزمون در ارتباط با مؤلفه "سنجش" مصوبه "سنجش و پذیرش" شورایعالی انقلاب فرهنگی می شود. من بر این مورد تاکید می کنم که از عبارت "کنکور" استفاده نشود؛ چون که داوطلبان در کنکور که به معنای واقعی یک مسابقه بود برای مشخص شدن جایگاه خود در دانشگاه ها به رقابت می پرداختند و احتمال شکست در این مسابقه وجود داشت. مفهوم مسابقه در مصوبه "سنجش و پذیرش" از معنا تهی می شود؛ چون که داوطلبان در مرحله سنجش از منظر توانایی علمی سنجیده و سپس پذیرش می شوند.
وی با اشاره به اینکه ما در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از دو وزارت خانه "علوم، تحقیقات و فناوری" و "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" خواستیم که معیارهای خود برای پذیرش دانشجویان را اعلام کنند، اظهار داشت: د همان زمان، فرصت زمانی ۶ ماهه در اختیار وزارت علوم قرار گرفت اما گزارش در ارتباط با معیارها و سیاست های پذیرش دانشجویان در دانشگاه های وزارت علوم را تابحال دریافت نکرده ایم. گلایه ام نسبت به این مورد را به دکتر محمدعلی زلفی گل (وزیر علوم) اعلام می کنم.

افزایش ظرفیت رشته های پزشکی کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار ندهد
وی در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در کنکور سالجاری اظهار داشت: سیاست های افزایش ظرفیت تمام رشته های دانشگاهی طی ۴۰ سال قبل به صورت انبساطی و انقباضی بود. در این میان باید توجه داشت که افزایش ظرفیت رشته های پزشکی به لحاظ این که با سلامت مردم جامعه در ارتباط هستند، باید تا حد ممکن به نحوی باشد که کیفیت آموزشی را تحت الشعاع قرار ندهد. چونکه مشاهده می شود متاسفانه افزایش ظرفیت رشته های علوم پایه، علوم انسانی و علوم مهندسی به نحوی نبوده که کیفیت آموزشی را تحت تأثیر قرار ندهد و این رشته ها به صورت بی رویه گسترش یافتند.
کبگانیان با اشاره به اینکه حدود ۳۰ رشته غیرپزشکی تجمیع و در واحدهای دانشگاهی ادغام شدند، تصریح کرد: تجمیع این رشته ها در ارتباط با فاز اول اقداماتی است که در دستور کار قرار داده ایم و درنظر داریم که یک فاز عملیاتی دیگر در مورد ادغام برخی رشته ها انجام دهیم که این مورد برپایه گزارش هایی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت می نماییم دنبال شود.
وی تصریح کرد: طی این سالها، در مواردی پول و امکانات دولت با فشار افراد ذی نفوذ صرف راه اندازی دانشکده هایی شده است که تعداد دانشجویانشان کم است یا دانشجویی ندارند. ازاین رو و برای حل این معضل، سیاست های شورایعالی انقلاب فرهنگی در جهت "تنظیم ظرفیت دانشگاه ها" است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت رشته های پزشکی سالانه ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و این مصوبه ۵ سال اعتبار دارد، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که این مصوبه برای ۵ سال دوم هم تمدید شود. اگر سرانه و استانداردهای مدنظر به دست بیاید، در مورد تمدید این مصوبه تصمیم خواهیم گرفت. ما باید در انتظار خروجی و عملکرد این مصوبه بنشینیم تا تصمیم نهایی را اعلام نماییم. این احتمال وجود دارد که ظرفیت ثابت بماند یا افزایش یابد.
کبگانیان اضافه کرد: اعلام نتیجه نهایی درمورد تمدید این مصوبه هم اکنون میسر نیست و در انتها ۵ سال نخست برمبنای سرانه و استانداردها اعلام می شود. اینطور تصور نشود که ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور فقط به دنبال افزایش ظرفیت است؛ ما باید نیاز مردم و تعداد دانشکده های پزشکی را ارزیابی نماییم و سپس در رابطه با افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی تصمیم گیری نماییم.



1402/01/01
20:17:02
5.0 / 5
282
تگهای خبر: پزشكی , تحقیقات , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog