پرتو بلاگ
یك شركت دانش بنیان اعلام كرد؛

تولید نانوداروی ضدسرطان 25 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد

تولید نانوداروی ضدسرطان 25 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد

به گزارش پرتوبلاگ، متخصصان یک شرکت دانش بنیان به کمک دانش بومی در حوزه نانو موفق شده اند، دارویی ضد سرطان بدون عوارض جانبی داروهای معمول تولید کنند که سالانه ۲۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به دنبال دارد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، احمد پوراحدی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر نانوسینا ضمن اشاره به طراحی و تولید داروهای ضد سرطان و مبتنی بر نانوفناوری اظهار داشت: شرکت دانش بنیان اکسیر نانو سینا فعالیت خویش را از سال ۱۳۸۸ در عرصه تولید داروهای ضد سرطان شروع کرده است. زمینه فعالیت این شرکت دانش بنیان، تولید داروهای نانویی و تولید داروی نانو میسلی و نانولیپوزومی است.
وی اضافه کرد: یکی از داروهای ضدسرطان خارجی که حدود هشت سال است در بازار ایران وجود دارد، دوکسوروبیسین لیپوزومال است که برای طیف گسترده ای از سرطان ها، به صورت عمده برای سرطان پستان و بعد سرطان خون استفاده می شود. البته نمونه معمولی این دارو، عوارض جانبی بسیار زیادی دارد.
پوراحدی افزود: چند سال پیش یک شرکت آمریکایی، دارویی را وارد بازار کرد که عوارض جانبی دوکسوروبیسین را کم کرد و قیمت بسیار بالایی هم برای آن در نظر گرفت اما خوشبختانه با تولید این دارو توسط متخصصان شرکت دانش بنیان اکسیر نانوسینا در عین برخورداری از کیفیت مشابه نمونه خارجی، قیمت تمام شده دارو برای بیماران تا یک سوم نمونه وارداتی کاهش پیدا کرد و تمام نیاز بیماران با استفاده از داروی ساخت ایران تأمین می شود.
وی همینطور اظهار داشت: تا قبل از تولید دوکسوروبیسین نانو لیپوزومال توسط اکسیر نانو سینا، سازنده این دارو، شرکتی آمریکایی بود و در هر ویال این دارو را بسته به نوع کشور از حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار به فروش می رساند. اما با ساخت این دارو توسط متخصصان این شرکت دانش بنیان، ضمن تأمین نیاز بیماران با عوارض جانبی کم تر بخصوص برای بیماران قلبی، زمینه برای کاهش خروج ارز هم فراهم گشته است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر نانوسینا ضمن اشاره به استفاده از فناوری نانولیپوزوم در داروی دوکسوروبیسین ساخت این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: با تکیه به این فناوری، ماده دارویی فقط به سلول های سرطانی وارد می شود و سلول های سرطانی را از بین می برد، بنابراین عوارض جانبی آن بسیار کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه کار پژوهش و مطالعات فناورانه برای ساخت این دارو، از یک دهه قبل توسط تعدادی از متخصصان دانشگاهی این شرکت دانش بنیان شروع شده اظهار داشت: باوجود تمامی سخت گیری های وزارت بهداشت توانستیم تمامی مجوزها را دریافت نماییم و این محصول دانش بنیان حالا نیاز بیماران سرطانی را تأمین می کند.
این فعال فناور به اشتغال بوجود آمده توسط این شرکت دانش بنیان اشاره نمود و اضافه کرد: اکسیر نانو سینا ۵۰ نفر نیروی انسانی دارد که بخش عمده ای از پرسنل، متخصصان و دارای تحصیلات تکمیلی هستند.
پوراحدی ضمن اشاره به سهم تولیدات دانش بنیان از بازار داروهای ضد سرطان اظهار داشت: در ایران حدوود ۲۰ تا ۲۵ هزار ویال از همین دارو استفاده می شود. این شرکت دانش بنیان پنج سال است که موفق شده، کل نیاز کشور را تأمین کند و زمینه ساز ذخیره سالیانه ۲۵ میلیون دلار سرمایه های ارزی کشور شود.
وی ضمن اشاره به ورود این شرکت دانش بنیان به حوزه صادرات با دریافت تاییدیه های بین المللی اظهار داشت: صادرات دارو دارای الزامات و بعضاً مشکلات خاص خود است؛ اما باوجود وجود این مشکلات، این محصل در عراق و فیلیپین درحال ثبت است و به کشور سوریه صادرات مستمر دارد.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر نانوسینا ضمن اشاره به لزوم حمایت های گسترده برای ورود محصولات دانش بنیان به بازارهای بین المللی اظهار داشت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همواره به شیوه های مختلف حمایت خویش را از صادرات محصولات دانش بنیان نشان داده است، اما صادرات و ثبت محصول احتیاج به مدارکی دارد که هزینه های زیادی به شرکت تحمیل می کند. حمایت در تأمین مالی ثبت می تواند می تواند زمینه ساز ورود شرکتهای دانش بنیان به بازار جهانی شود.


منبع:

1402/08/28
11:57:25
5.0 / 5
265
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog