پرتو بلاگ
رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و ژنتیك مطرح كرد:

تاثیر تحقیقات پژوهشگاه در ژن درمانی

تاثیر تحقیقات پژوهشگاه در ژن درمانی

رییس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و ژنتیک با اعلان اینکه مقرر است مرکز ژنوم در پژوهشگاه راه اندازی نماییم، اظهار داشت: این مرکز می تواند در تشخیص سرطان مؤثر باشد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مهر، دکتر جواد محمدی امروز (شنبه ۷ خرداد) در نشست خبری عنوان کرد: تولید انواع آنزیم ها، استارترهای صنایع لبنی، تشخیص مولکولی ویروس کرونا، پوست مصنوعی، هورمون رشد و تولید ارقام مختلف گیاهی و پپتیدها و پروبیوتیک ها قسمتی از دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگاه زیست فناوری هستند.
محمدی با اشاره به مرکز حیوانات مدل پژوهشگاه زیست فناوری اضافه کرد: پیش نیاز اجرای روش های ژن درمانی در کشور، تولید حیوانات مدل آزمایشگاهی است بنا بر این ایجاد مراکزی برای دستکاری های ژنتیکی حیوانات مدل ضرورت دارد.
رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری افزود: ما در مرکز حیوانات مدل موش مبتلا به هموفیلی تولید کردیم و گام بعدی ما ارائه روش های درمانی است.
وی با اشاره به نقش تحقیقات در این مرکز در درمان تعدادی از بیماریها یا روش ژن درمانی توضیح داد: در آینده خیلی از داروها حذف و ژن درمانی جایگزین خواهد شد و از آنجا که این پژوهشگاه یکی از پیشران های این حوزه است آمادگی خودرا برای جذب پژوهشگران و اساتید دراین زمینه داریم.
محمدی افزود: ما بمنظور وارد کردن روش های ژن درمانی تولید شده در پژوهشگاه ملی زیست فناوری به حوزه بالین با مراکز درمانی چون مرکز طبی اطفال و ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی وارد همکاری شدیم.
به گفته وی مرکز طبی اطفال در حوزه سرطان و نقض ایمنی فعال است.
محمدی اشاره کرد: علاوه بر آن در زمینه درمان ناباروری با مراکز بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همکاری هایی را شروع کردیم.
وی افزود: در حوزه تشخیص های مولکولی با دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری هایی را نیز در دستور کار داریم.
رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک با اشاره به چالش های کشور در حوزه کمبود آب و خشکسالی در زمینه کشاورزی، اشاره کرد: دراین زمینه یکی از اولویت های ما تولید نهاده های دامی مقاوم به خشکی و ویروس می باشد.
وی با تاکید بر این که سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی به سبب ویروس ها از بین می رود، اظهار نمود: ما تحقیقاتی را در حوزه تولید تعدادی از ارقام مقاوم را در دستور کار داریم.
محمدی کسب رتبه ۲ در آسیا و صادرات محصولات به ۱۷ کشور را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه نام برد و افزود: ۶۰ درصد از محصولات دانش بنیان کشور مربوط به حوزه زیست فناوری می شود و درصدد هستیم با همکاری ۶۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در این عرصه سهم صادراتی خوبی از بازار حوزه زیست فناوری به دست آوریم.
محمدی با تاکید بر این که حرکت ما در این پژوهشگاه برمبنای اسناد بالا دستی است، اظهار داشت: این اسناد شامل مواردی چون نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه ها و نقشه مهندسی علمی و فرهنگی است و در همه این اسناد بر تعامل با کشورهای همسایه و دوست تاکید گردیده است.
وی راه اندازی مرکز ژنوم را از دیگر اقدامات این پژوهشگاه دانست و اظهار داشت: هدف از راه اندازی مرکز خدمات ژنوم در این مجموعه، تشخیص دقیق سرطان، کنترل و تجویز داروهای زیان آور، ارزیابی عملکرد و تأثیرگذاری بر افراد و نظارت بر واردات دارو است.
رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک توسعه تکنولوژی های جدید تشخیص و درمان و استانداردسازی تشخیص های بالینی و کاهش آثار سو داروها از دیگر هدف های این پژوهشگاه محسوب می شود.
محمدی در مورد تحقیقات برای شناسایی سریع بیماریها در این پژوهشگاه اظهار داشت: بیماریهای قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ و میر در کشور است، تحقیقات ما بر روی احصای عوامل مستعدکننده ژنتیکی که می تواند فرد را به این بیماریها مبتلا کند متمرکز است.
رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری افزود: کیت های تشخیص بیماریهای قلبی و عروقی و تشخیص سرطان که امروزه در دنیا نیز روی آنها کار می شود، میزان مرگ و میر بر اثر این بیماریها را به شدت می کاهد و همچون موضوعات در مرز دانش است و تولید این کیت ها جز اولویت های ما است.
وی با تاکید بر ضرورت خودکفایی کشور در تولید نهاده های دامی اظهار داشت: مبالغ زیادی برای واردات نهاده های دامی و محصولات کشاورزی همچون ذرت، دانه سویا، جو و کلزا هزینه می شود. برای رسیدن به ارقام کم آب بر تحقیقات مفصلی انجام داده ایم و باید به سمت تولید این محصولات در داخل کشور برویم.
رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره با تحقیقات در حوزه محصولات کشاورزی گفت: در حوزه زیتون و پسته بصورت تخصصی تحقیقات انجام داده و به ارقام مقاوم رسیده ایم. این پروسه را باید برای محصولات دیگر کشاورزی و نهاده های دامی نیز انجام دهیم.
وی به همکاری با پژوهشگاه ابن سینا و دانشگاه شهید بهشتی برای مساعدت با درمان ناباروری اشاره نمود و اظهار داشت: درحال تشکیل تعدادی از محققان هستیم که باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری در مورد مساله جمعیت در حوزه ناباروری کمک نماییم.

1401/03/08
14:32:36
5.0 / 5
444
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog