پرتو بلاگ
در پژوهشگاه رویان صورت گرفت؛

تولید شبه بافت كبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی

تولید شبه بافت كبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی

پرتوبلاگ: پژوهشگران با بررسی تأثیر غلظت اکسیژن محلول در تولید شبه اندام کبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی در بیوراکتور به روش جدید درمان ضایعات کبدی رسیدند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مهر، بیماریهای کبدی پنجمین عامل مرگ و میر در جهان است و منجر به بالای یک میلیون مرگ در سال می شود.
با آنکه پیوند کبد می تواند درمان مناسبی برای ضایعات کبدی باشد، اما افزایش بیش از پیش شمار بیماران و کمبود اهداکننده استفاده از این درمان را محدود می کند؛ بنا بر این استفاده از روش های پزشکی بازساختی مورد توجه پژوهشگران این حوزه است.
یکی از روش های مورد توجه برای درمان ضایعات کبدی و همین طور آزمایش داروهای تولید شده برای درمان بیماریهای کبدی، تولید شبه اندام (ارگانوئید) کبدی از سلول های بنیادی پرتوان است.
محققان کشور با همکاری پژوهشگران خارجی در امتداد توسعه روش های درمانی برای ضایعات کبدی، روشی برای تولید شبه بافت کبدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی، در وضعیت کاملا کنترل شده در بیوراکتور هم زن دار ابداع نموده اند که در آن از غلظت فیزیولوژیک اکسیژن استفاده می شود.
طی این پژوهش، پژوهشگران دریافتند غلظت ۲۰ تا ۴۰ درصد از اکسیژن محلول با تقویت تمایز به مزودرم (لایه میانی جنین) به شکل مدلول داری بازده تمایز به کبد را می کاهد.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Biotechnology Bioengineering به چاپ رسیده است، نشان داد، تنظیم غلظت اکسیژن محلول روی ۳۰ درصد منجر به تولید شبه اندام های مشابه کبد جنین انسان با بازده مناسب می شود.
شبه اندام های حاصل دارای اندازه یکدست و محتوای سلول های خونی و سلول های کبدی دارای عملکرد بودند.
سلول های کبدی حاصل ژن های اختصاصی کبد را بهتر بیان می کردند و کارهای مربوط به کبد مانند کارهای متابولیک را بهتر بروز می دادند.
این شبه اندام های کبدی به ضایعه حاد کبدی پیوند زده شده و بعد از پیوند موفق به تولید آلبومین شدند.
نتایج این پژوهش نشان داد غلظت اکسیژن محلول تأثیر قابل توجهی در بازده و کیفیت تمایز سلول های بنیادی پرتوان انسان به شبه اندام کبدی دارد.
دکتر حسین بهاروند، دکتر زهرا فرزانه، دکتر سعید عباسعلی زاده و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه لیسبون پرتقال این تحقیقات را به ثمر رساندند.


منبع:

1400/03/18
22:11:02
5.0 / 5
538
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog