پرتو بلاگ

انتقاد وزیر علوم از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور

انتقاد وزیر علوم از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور

به گزارش پرتوبلاگ وزیر علوم از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور از جانب برخی همچون سیاسیون انتقاد نمود و اظهار داشت: بارها می شنویم که در مجامع مختلف صحبت می شود که دانشگاه های ما نقش شان در عرصه مدیریت جامعه کشور کمرنگ است و وزارت خانه های متولی علم و آموزش و پژوهش در کشور ما مصرفی هستند در نتیجه نقش دانشگاه های ما کمرنگ دیده می شود که من این نوع نگاه را بی انصافی و ظلم در حق دانشگاهیان می دانم.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه ها و مراکز علمی آموزشی کشور که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد ضمن تسلیت به تمامی کسانی که در دوره انتشار کرونا ویروس عزیزان خویش را از دست داده و جامعه دانشگاهی که به این علت داغدار شدند، اظهار داشت: متأسفانه ما در این دوران انتشار کرونا شاهد از دست دادن خیلی از عزیزان خود بودیم که امیدوارم شهدای سلامت، خانواده دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهی که داغدار هستند ما را شریک غم خود بدانند.
وی همینطور تصریح کرد: همه ما می دانیم که دانشگاه ها بدون حضور دانشجو معنایی ندارد و این دانشجویان هستند که شور و نشاط واقعی را در محیط دانشگاهی وارد می کنند و خدا را شاکریم که واکسیناسیون دانشجویان، اساتید و شهروندان به صورت شبانه روزی انجام می شود و امیدواریم این روش استمرار داشته باشد تا ما بتوانیم با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد بازگشایی کامل دانشگاه ها و حضور دانشجویان در این مراکز باشیم.
دکتر زلفی گل تصریح کرد: اساتید و معلمان ما هم باید بدانند که در سر کلاس درس آنها آینده سازان این کشور می نشینند ازاین رو باید خودشان را برای حضور در جمع بزرگان و آینده سازان آماده کنند و باید آنها را جدی بگیرند و استادی موفق است که نسلی عالم تر و داناتر از خویش را تحویل جامعه می دهد و همینطور دانشگاهی موفق است که بتواند نسل های موفق تر از نسل قبلی را تحویل کشور دهد.
وزیر علوم، سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی شریف را تبریک گفت و اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف از دانشگاه های کشور به حساب می آید که همچون خورشیدی در سپهر علم و اندیشه جهان می درخشد و همه دانش آموزان آرزو می کنند که در سر کلاس اساتید این دانشگاه بنشینند چون که آنها سرآمد علمی، صنعتی، پژوهشی و آموزشی محسوب می شوند و امیدواریم ما هم بتوانیم بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری در تمامی دانشگاه ها و همچون دانشگاه شریف فراگیر نماییم.
وی از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور از جانب برخی همچون سیاسیون انتقاد نمود و اظهار داشت: بارها می شنویم که در مجامع مختلف صحبت می شود که دانشگاه های ما نقش شان در عرصه مدیریت جامعه کشور کمرنگ است و وزارت خانه های متولی علم و آموزش و پژوهش در کشور ما مصرفی هستند در نتیجه نقش دانشگاه های ما کمرنگ دیده می شود که من این نوع نگاه را بی انصافی و ظلم در حق دانشگاهیان می دانم.
وزیر علوم تصریح کرد: تمامی مدیران ما کسانی هستند که مجوز حضور و فعالیتهای در عرصه های مختلف را از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به دست آورده اند و تمامی توفیقاتی که امروز در عرصه های مختلف علمی، آموزشی، نظامی، تأسیساتی، نانو، بایو و... به دست آوریم محصول دستاوردهای دانشگاهیان و دانش آموختگان ما می باشد.
دکتر زلفی گل همینطور به نقش مدیریتی دانش آموختگان دانشگاه ها در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: متأسفانه توفیقات نظام ما از جانب برخی همچون سیاسیون نادیده گرفته می شود و رونق و موفقیت دانشگاه ها در عرصه بین المللی، داخلی و حتی توفیقات مختلف کشور مورد توجه قرار نمی گیرد.
وی بهترین سرمایه گذاری در کشور را سرمایه گذاری در عرصه آموزش، علم، پژوهش و فناوری دانست و اظهار داشت: به ازای هر ریالی که برای این عرصه هزینه شود چندصد تومان در آینده برداشت خواهیم کرد و اگر در عرصه علم و دانش سرمایه گذاری نماییم مطمئنا به پیشرفت توسعه منجر خواهد شد. ازاین رو باید نوع نگاه به دانشگاه ها را تغییر بدهیم و نقش این مراکز را در عرصه های مختلف مدیریتی کشور جدی تلقی نماییم.
به گفته وزیر علوم اگر امروز رهبر ما به پیشرفت ایران در عرصه علمی و رتبه اول در منطقه می بالند این پیشرفت محصول تلاش اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان ما است. به همین جهت باید به راهبردها و سیستم های جدید در این حوزه دانشگاهی توجه داشته باشیم و ما لازم داریم که ضمن حفظ دستاوردهای گذشته دانشگاه ها، تحقیقات و پژوهش را به فناوری تبدیل نموده و در عرصه حل مشکلات جامعه گام برداریم و تغییر نگاه در عرصه دانشگاهی و علمی باید هم در اشل فردی اتفاق بیفتد و هم در اشل جمعی.
دکتر زلفی گل همینطور با تاکید بر این که در تدوین آئین نامه ها، مقررات و قوانین آموزش عالی باید دو اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: اول این که این مقررات باید منافع ملی را تأمین کند و دوم این که خروجی آن قوانین بار فرهنگی در کشور ایجاد نماید و باید بدانیم که علم تکنولوژی ما در نتیجه این قوانین، حوزه فرهنگی جدیدی را ایجاد نماید.
وزیر علوم همینطور تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه علم و دانشگاه باید بگونه ای باشد که روسای دانشگاهی ما نگران تأمین هزینه های رفاهی و خوابگاهی دانشجویان نباشند.
وی در انتها از تمامی دانشگاهیان همچون اساتید، دانشمندان و پژوهشگران خواست که در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت فعال داشته باشند، اظهار داشت: خواهش من از دانشگاهیان این است که هم اکنون که در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم این برنامه را از اول تا ششم مورد بررسی و کنکاش قرار بدهند، نظرات، پیشنهادات و درخواست های خویش را به منظور تصمیم سازی به مدیران ارجاع دهند و مطمئن باشند که این نظرات اعمال خواهد شد و امیدواریم که تمامی اساتید رشته های مختلف این مطالعات تطبیقی و فراملی را انجام بدهند.




منبع:

1400/07/03
17:58:06
5.0 / 5
555
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog