پرتو بلاگ

مجله موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پایگاه PMC نمایه شد

مجله موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پایگاه PMC نمایه شد

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، نمایه شدن مجله علمی تحقیقاتی آرشیو این موسسه در پایگاه استنادی PMC را اعلام نمود.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر رسول مدنی سردبیر مجله آرشیو موسسه رازی با اشاره به اهمیت نمایه شدن مجلات حوزه پزشکی، دامپزشکی و علوم زیستی و بیولوژی در این نمایه سازها اظهار نمود: سال هاست کتابخانه ملی امریکا تحت موتور جستجویی به نام «پاب مد» مجلات حوزه پزشکی، دامپزشکی و علوم زیستی را برمبنای برخی معیارهای علمی و تکنیکی ارزیابی کرده و برمبنای آن، برخی مجلات را مجاز می کند تا امکان نمایه سازی در پایگاه های استنادی در رابطه با این کتابخانه برای آنان برقرار شود.
وی با اشاره به تفاوت های فنی و کیفی نمایه سازهای مرجع پاب مد و مدلاین که سبب می شود تعدادی از مجلات در مدلاین و برخی فقط در pmc نمایه شوند، اضافه کرد: بطور معمول مجلاتی که در هر دو نمایه هستند، جزو مجلات خاص محسوب می شوند که مجله آرشیو رازی از سال ۲۰۱۸ در مدلاین نمایه شد و بعد از حفظ کیفیت در طول این زمان، امکان نمایه سازی آن در pmc نیز بوجود آمد.
سردبیر مجله آرشیو موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اعلان اینکه حدود یک سال صرف اقدامات تکنیکی و ایجاد زیرساخت لازم برای فایل های xml مورد نیاز و رفع اشکالات موجود شد، اظهار داشت: بعد از ارزیابی علمی مجله و استانداردسازی های ویژه در رابطه با نمایه سازی ها، موفق شدیم ۵۵ مقاله آخر را بعنوان مقالات معتبر در پایگاه pmc نمایه نماییم.
وی افزود: کمترین مزیتی که با ورود به pmc برای یک مجله اتفاق می افتد این است که خواننده های این مجله تنوع کشوری و قومیتی پیدا می کنند، بدین سان مجله بیشتر معرفی می شود و ورودی مقالات بین المللی که یکی از نقاط ضعف مجله آرشیو رازی در سالهای قبل بوده، از این طریق برطرف می شود.
مدنی اشاره کرد: در این راستا مقالات حدود ۱۰ کشور جدید همچون آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ، هندوستان، مصر، روسیه، قزاقستان و ازبکستان به آرشیو رازی ارسال شده است.
وی با اعلان اینکه این تنوع و گوناگونی در نهایت میزان ارجاعات مقالات موجود در آرشیو رازی را بیشتر می کند، افزود: یکی از بن بست هایی که مجلات برای ورود به ISI با آن روبرو هستند، موضوع اینترنشنال بودن و ارجاعات است که با ورود مجله آرشیو رازی به مدلاین و PMC، تاثیر آنرا در آینده ای نیزدیک خواهیم دید که تا چه اندازه ارتقا عملکرد و سایتیشن ها تغییر می کند و مطمئنا باتوجه به شرایطی که داریم وارد ISI خواهیم شد.
عضو هیئت علمی موسسه رازی اشاره کرد: این اتفاق حاصل زحمات و کار مداوم تیمی در حدود ۹ سال قبل بود که از نقطه صفر به نزدیک ۱۰۰ رسیده ایم و امید است با ادامه این روند، کیفیت علمی مقالات همچنان حفظ شود؛ این مساله که فاکتور بسیار مهمی در بهبود کیفیت شمرده می شود، نیازمند همت شایسته اعضای هیئت علمی موسسه و سایر محققین کشور است.
وی با اشاره به تاریخچه مجله آرشیو رازی اظهار داشت: این مجله با قدمت بیش از ۸۴ سال نخستین مجله علمی تحقیقاتی کشور و خاورمیانه است؛ باید بعنوان سرمایه ملی به آن نگاه کرد و برای حفظ، حراست و ارتقا آن بکوشیم.
مدنی اشاره کرد: در شروع تاسیس مجله سیاست بر این بود که فقط نتایج تحقیقات و پژوهش های محققین داخل موسسه در این نشریه منتشر شود، اما حالا به جایگاهی رسیده که تعداد مراجعین، مخاطبین و ارسال کنندگان مقاله به آرشیو رازی به بالای ۲۷ کشور رسیده است.
وی با اشاره به این که در ضمن ۸۴ سال قبل شاید گاهی شاهد افت سرعت مجله بودیم اما روال آن همیشه رو به رشد بوده است، اظهار داشت: آرشیو رازی تا حالا بصورت فصلنامه چاپ می شد که به زودی شاهد انتشار آن به شکل ۲ ماهنامه خواهیم بود.
سردبیر مجله آرشیو رازی با اعلان اینکه این مجله در سامانه SIDعلمی پژوهشی مربوط به کشور ایران نیز تایید شده است، اشاره کرد: در آینده ای نزدیک با رفع اشکالات موجود به زودی این مجله در ISI نیز نمایه خواهد شد

1400/08/13
12:55:52
5.0 / 5
487
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog